Încă de la începutul anului acestuia am avut două tipuri de activități prin care procesul meu de învățare a fost stimulat.

Am învățat limba engleză și am fost la cursuri de dans. În trei luni, engleza mea s-a dus de la mediu la fluent, iar în o lună, abilitatea mea de a dansa s-a dus de la zero la a cunoaște pașii de bază și a avea o ușurință în a învăța pași noi.

Se simte ca și cum am învățat foarte multe lucruri într-un timp foarte scurt. Însă acel sentiment nu este singurul factor care contribuie la un răspuns pozitiv pentru întrebarea „am învățat aceste lucruri îndeajuns de repede?”.

Complimentele celorlalți sunt un alt factor.

În urmă cu trei săptămâni am început să vorbesc cu o prietenă, care este profesoară de engleză, pe Skype, și mi-a spus că vorbesc fluent. Cu toate că eu nu mă vedeam vorbind limba engleză la respectivul nivel.

De asemenea, atunci când dansez, primesc tot felul de complimente de la ceilalți – fie verbal sau doar prin limbajul trupului.

Toate aceste informații, împreună cu câteva șabloane pe care le-am creat, mă fac să mă gândesc că învăț destul de repede. Așa că vreau să împărtășesc procesul meu de învățare și cu tine.

4 metode de învățare rapidă a limbii engleze (sau a oricărei alte limbi străine)

Poate că sunt metode mai rapide de atât la care ai acces, însă cu siguranță acestea te vor duce mai aproape de obiectivul tău.

Așa cum am spus, în trei luni am ajuns de la mediu la fluent și am făcut doar următoarele patru lucruri.

1. Am ascultat podcasturi

Începând cu luna februarie a anului curent am început să ascult podcasturi în limba engleză.

În mare parte, doar The Tim Ferriss Show. Câte 30 de minute în fiecare zi și, uneori, chiar și două episoade unul după altul – un episod are între 60 și 150 de minute.

Recent am descoperit alte podcasturi pe care le consider valoroase: The GaryVee Audio Experience, The Robin Sharma Mastery Sessions și Entrepreneur On Fire.

Așadar, de ce să asculți podcasturi? Cum te poate ajuta acest lucru să îți îmbunătățești procesul de învățare al unei limbi străine?

În primul rând, dacă te gândești la orice limbă, ele au câteva elemente în compoziție: gramatica, vocabularul, pronunția. Partea cu pronunția are legătură cu felul în care auzim limba respectivă.

De asemenea, consider că dacă te concentrezi pe doar două din ele, vei reuși cu ușurință să devii bun și la al treilea element. Dacă ai probleme cu gramatica, începe cu pronunția și vocabularul. Dacă ai probleme cu pronunția, începe cu gramatica și vocabularul.

În al doilea rând, pentru o secundă să îi acordăm importanța meritată funcției de pauză.

Dacă doar ce începi să asculți podcasturi cu scopul de a învăța o limbă străină, a apăsa butonul de pauză te va ajuta fantastic. Îți va oferi timp să analizezi și să te gândești la felul în care cuvintele sunt pronunțate și vei avea timp să repeți cu voce tare respectivele cuvinte.

Pentru mine, aceasta este o metodă fantastică prin care să îmi îmbunătățesc abilitățile cu privire la vorbitul unei limbi străine.

2. Scris și citit

Îmi aduc aminte clasele I și a II-a. În școala, în clasa I, scriam niște litere. Apoi, în clasa a II-a, începusem să citesc.

Scrisul și cititul sunt direct conectate la ceea ce învățăm. În special dacă ceea ce vrem să învățăm este o limbă străină. Cu ajutorul scrisului și cititului vei ajunge să îți îmbunătățești vocabularul.

În primul rând, începe să citești cu voce tare. Îți va lua de 10 ori mai mult să citești o frază și probabil se va simți foarte obositor, însă vei putea observa rezultate fantastice mai repede decât crezi.

În al doilea rând, cere unui prieten să îți corecteze textele pe care le scrii. În cazul în care înveți chineza sau o limbă ciudată și uitată de lume precum nuu-chah-nulth (declarată dispărută în anul 2016 – regiunea Canadei) poate că nu vei avea un prieten care să te ajute. Însă dacă pe lista ta se află engleza, franceza, germana, italiana sau spaniola, cu siguranță șansele sunt mai mari să ai un prieten care să te ajute.

Roagă-i nu doar să îți corecteze textele și să îți și explice de ce ai greșit, astfel încât să înțelegi greșelile gramaticale pe care le faci, nu doar să le observi.

3. Găsește alți oameni

Nu ești singura persoană care dorește să învețe o limbă străină.

Atât timp cât nu îți dorești să înveți nuu-chah-nulth, vei găsi pe cineva. Mai important de atât, este foarte important să practici cu cineva care care vorbește limba pe care tu o înveți la un nivel fluent sau nativ. De fapt, așa înveți o limbă străină cel mai rapid – dacă o practici cu cineva care deja o vorbește bine.

Dacă doar ce începi și vorbești doar cu tine, creierul tău va îngheța atunci când va trebui să conversezi cu o altă persoană.

4. Instrumente de învățare rapidă

În aventura mea către învățarea limbii engleze, am găsit câteva instrumente care să mă ajute să am o învățare rapidă.

Primul și cel mai important este acest tabel al verbelor. Un prieten mi l-a arătat și consider că este cel mai bun lucru de care am avut parte în înțelegerea gramaticii limbii engleze.

Al doilea instrument pe care îl recomand este Duolingo. Un website grozav (cu aplicație pentru telefon inclusă) unde poți să înveți mai mult de 10 limbi. Dacă ești îndeajuns de curajos, poți încerca să înveți 2-3 limbi în același timp.

Ai nevoie de mai multe resurse? Uite alte câteva care mi-au fost de mare ajutor:

3 metode de învățare rapidă pentru dans

Acest lucru este destul de proaspăt pentru mine, considerând că am început să dansez pe 1 mai.

Chiar și șa, sunt de părere că pot ghida pe cineva care nu a dansat deloc, astfel încât să învețe rapid să danseze în cadrul primei luni.

5. Fii prezent

Atunci când instructorul explică ceva, fii atent.

Atunci când instructorul face ceva, fii atent.

Sunt mereu atent la ghidajul instructorului. Însă sunt obsedat de altceva – de felul în care el dansează. Abilitatea de a fi super-focusat pe fiecare detaliu al mișcărilor instructorului m-a făcut să evoluez.

Imediat după, încerc respectivele mișcări până când reușesc să le fac și eu. Acești câțiva pași sunt foarte importanți pentru a învăța pașii de bază.

Apropo, cursurile de dans la care mă duc sunt de bachata și salsa. Aceste dansuri nu au mai mult de 10 pași de bază fiecare. Așadar, dacă ești foarte focusat pe a învăța pașii de bază, îți va fi ușor să îi combini și vei găsi dansul foarte simplu.

6. Îmbunătățește-te mai mult decât ar trebui

La școala aceasta de dans există trei grupuri de dans, în funcție de cât de bine poți dansa.

Pentru prima lună – doar ce începi să dansezi.

Pentru a doua lună – pași de bază și combinații ale pașilor de bază.

De la luna a treia în colo – cursuri de dans pentru intermediați.

În prima lună, poți să mergi de 7 ori pe săptămână. În a doua lună, poți să mergi tot de 7 ori pe săptămână. Însă poți să te duci și la cursurile de la începători, acelea din prima lună.

În a treia lună, poți să mergi de 2 ori pe săptămână. Însă ai acces în continuare la cele 14 sesiuni din lunile anterioare, care de cele mai multe ori nu se suprapun.

Așa că m-am decis să mă duc în fiecare zi pentru a învăța cât mai repede să dansez.

7. Mergi la petreceri

Școala de dans la care mă duc are un bar unde mă duc o dată sau de două ori pe săptămână.

Acela este locul în care exersez cu adevărat ce am învățat.

Creează hărți mentale care să îți eficientizeze procesul de învățare

Îmi aduc aminte de momentele în care încercam să învăț lucruri pentru că trebuia să le învăț. Fie în liceu sau prin facultate.

Și aveam tot felul de examene sau lucrări de predat, pe care trebuia să le susțin oral. Atunci mă întrebam „oare cum pot să rețin atât de multă informație?”

Fiind o fire leneșă, nu am îndrăznit să învăț prea mult. În schimb, am îndrăznit să fac research. Așa că am întrebat în stânga și-n dreapta cum pot învăța mai repede și mai bine.

Iar în urma research-ului, undeva la vârsta de 19 – 20 ani, am descoperit două tehnici de mind mapping care să mă ajute să înmagazinez informația mai ușor în memorie.

Ce este Mind Mappingul?

Gândește-te că ești un turist într-un oraș nou, pe care până acum nu l-ai mai vizitat.

Să presupunem că acest oraș este Londra. Dacă l-ai vizitat până acum, cu atât mai bine. Vei înțelege mai ușor conceptul de mind mapping.

Londra, ca orice alt oraș, are harta lui. Însă, spre deosebire de hărțile uzuale, în care doar vezi străduțele, mai există și un alt tip de hărți: acelea pentru turiști.

Hărțile pentru turiști sunt făcute astfel încât să îți poți da seama ușor, cu ajutorul ilustrațiilor, dacă te afli acolo unde îți doreai să ajungi.

Uite cum arată harta Londrei pentru turiști:

Din câte poți observa, arată puțin mai diferit față de hărțile cu care suntem obișnuit. Totul pare simplificat și, mai mult de atât, lucrurile importante sunt scoase în evidență.

O astfel de hartă mă ajută să ajung mult mai ușor acolo unde îmi doresc să ajung. Pur și simplu pentru că mă pot orienta mai ușor și văd exact, cu ochiul liber, care sunt destinațiile alese.

Devino un turist al propriei minți

La fel de bine cum poți fi un turist în Londra, poți fi turist și în propria ta minte.

Ai de învățat pentru examenul de la contabilitate și sunt prea multe conturi de reținut? Creează o hartă mentală și călătorește în orașul numit Contabilitate.

Ai de susținut o prezentare și îți dorești să nu omiți din informații pentru că toate sunt la fel de importante? Creează o hartă mentală și călătorește în orașul numit Power Point.

În continuare îți voi oferi trei exemple puternice care să te ajute să îți eficientizezi procesul de învățare.

8. Harta mentală folosind casa în care locuiești

Gândește-te la casa în care locuiești. Dacă locuiești de mai mult de o lună, atunci acest exercițiu ar trebui să fie simplu.

Casa în care locuiești este locul pe care îl cunoști cel mai bine. Știi exact ce se întâmplă din momentul în care intri pe ușă și până ajungi în baie sau până te pui în pat.

Știi că fiecare lucru își are locul lui. Frigiderul este în bucătărie, laptopul în dormitor, televizorul în sufragerie. Dacă deschizi frigiderul, s-ar putea să știi ce e în el. Mai mult de atât, dacă îți sugerez să te gândești la șifonierul cu haine din dormitor, știi câte rafturi are și unde sunt puse fiecare articole vestimentare.

Ei bine, să le structurăm și să le folosim pe rând. Îți voi da exemplul meu.

La mine în dormitor, cum intru pe ușă, în stânga este biroul. O masă simplă, din lemn, pe care am tot felul de lucruri. Am laptopul, am pixuri, am cărțile pe care le-am scris, am două agende, o bucată de scoci. Lângă birou se află și o masă mică pe care stă o imprimantă, niște cărți de vizită și o ștampilă.

Aș putea continua, însă consider că este îndeajuns pentru ca tu să înțelegi ceea ce urmează să-ți spun.

Din descrierea de mai sus, am făcut o listă întreagă de elemente: dormitor, ușă, birou, masă, laptop, pixuri, cărțile scrise, agende, scoci, caun, alta masă mai mică, imprimantă, cărți de vizită și ștampilă.

Revenind la exemplul cu contabilitatea, eu nu-s expert în contabilitate și nici nu-mi place contabilitatea, însă știu că respectivele conturi sunt grupate pe categorii. Dacă fiecărui element din lista de mai sus îi atribui o categorie de conturi, o să îmi fie mai ușor să le învăț, pentru că voi putea vizualiza.

Am căutat pe Google grupurile de conturi contabile și am văzut că acestea sunt următoarele:

  • CLASA 4: Conturi de Terți
    • GRUPA 40: Furnizori și Conturi Asimilate
      • 401 Furnizori (P)
      • 403 Efecte de plătit (P)
      • 404 Furnizori de imobilizări (P)
      • 405 Efecte de plătit pentru imobilizări (P)
      • 408 Furnizori – facturi nesosite (P)
      • 409 Furnizori – debitori
      • 4091 Furnizori – debitori pentru cumpărări de bunuri de natura stocurilor (A)
      • 4092 Furnizori – debitori pentru prestări de servicii și executări de lucrări (A)
    • GRUPA 41: Clienți și Conturi Asimilate
      • 411 Clienți
      • 4111 Clienți (A)
      • 4118 Clienți incerți sau în litigiu (A)
      • 413 Efecte de primit de la clienți (A)
      • 418 Clienți – facturi de întocmit (A)
      • 419 Clienți – creditori (P)

Acum urmărește-mi exemplu de mai sus și fă o comparație cu ce urmează să-ți spun în continuare.

La mine în CLASA 4, cum intru pe ușă, în stânga este GRUPA 40. O masă simplă, din lemn, pe care am tot felul de lucruri. Am 401 Furnizori, am 403 Efecte de plătit, am 404 Furnizori de imobilizări, am 405 Efecte de plătit pentru imobilizări, 408 Furnizori – facturi nesosite. Lângă GRUPA 40 se află și GRUPA 41 pe care stă 411 Clienți, 413 Efecte de primit de la clienți și 419 Clienți – creditori.

Pe scurt, am făcut asocieri între conturile contabile și lucrurile cu care sunt obișnuit în viața de zi cu zi. Lucruri pe care le am lângă mine mereu și cu care sunt obișnuit să interacționez.

9. Hartă mentală folosind o coală A4 + culori

Am căutat pe Google o imagine care să evidențieze cât mai bine exercițiul cu coala de hârtie și culorile.

Am găsit o hartă mentală desenată asociată managementului timpului. Din câte observi, arată foarte bine:

De fapt, arată atât de bine încât dacă petreci 5 minute cu ea în față, studiind-o, o vei reține.

De ce este atât de puternică?

Pentru că are elemente vizuale pe care le poți asocia ușor cu informația prezentă acolo. Iar, la rândul ei, informația este foarte simplă.

În cazul tău, nu te gândi că trebuie să fii extraordinar de priceput la a desena. Ci, mai degrabă, gândește-te că trebuie doar să ilustrezi informația pe care dorești s-o reții folosind elemente vizuale cât mai simple.

10. Hartă mentală folosind mindmeister.com

M-am gândit că ar fi interesant să-ți las și o unealtă digitală prin care să pui în practică această tehnică. Nu are nimic în plus față de coala și creioanele din exemplul anterior.

Doar că, dacă petreci prea mult timp în fața laptopului, atunci s-ar putea să-ți fie mai ușor să folosești o astfel de unealtă, decât să te apuci de desenat.

Accesează https://www.mindmeister.com/mind-map-presentation-software și citește mai multe despre unealta MindMeister.