Published On: 14/02/20229.4 min read

Dacă ne uităm la valoarea banilor și facem o comparație între un laptop Lenovo și unul Apple, cu siguranță ai putea spune că Lenovo își merită banii și că Apple e prea scump.

Așadar, cum definești valoarea banilor?

Pentru lucrurile fizice pe care le cumperi, lucrurile par simple. Indiferent că vorbim de mâncare, laptop, mașină sau casă, valoarea banilor este definită de brandul produsului pe care-l cumperi și de producător.

În exemplul anterior, Apple a avut dintotdeauna laptopuri scumpe. Abia în ultimii ani 5-7, Lenovo a început să dezvolte laptopuri performante și fiabile, și prețurile să ajungă la nivelul Apple. În schimb, Apple a fost dintotdeauna scump.

Așadar, de ce ai fi cumpărat Apple și nu Lenovo?

Doar pentru că ți-ai fi permis să faci o astfel de achiziție? Pun pariu că au fost (și încă sunt) mulți oameni care își permit să cumpere Apple și nu o fac.

Faptul că îmi permit să cumpăr ceva nu definește valoarea lucrului pe care vreau să-l cumpăr.

Cum spuneam, în cazul produselor, valoarea banilor alocați pentru achiziția lor pare să fie destul de simplă. Atât brandul cât și furnizorii spun că, pentru piața din România, un Macbook Pro costă aproximativ 6000 de lei și prețurile se învârt în jurul sumei ăsteia.

Însă lucrurile se complică atunci când vine vorba de servicii.

De exemplu, dacă ai nevoie de un website simplu, de prezentare, pentru afacerea ta, vei găsi oameni care îți vor face website-ul pentru 500 de euro (uneori chiar mai ieftin de atât), însă vei găsi și oameni care îți vor face website-ul pentru 2000 de euro.

Dacă nu te pricepi la website-uri, cum știi care e alegerea potrivită?

Mai mult de atât, cum știi că website-ul de 2000 de euro n-o să fie mai slab decât cel de 500 de euro?

Importanța unui specialist atunci când definești valoarea banilor

Atunci când vine vorba de servicii, specialistul are un cuvânt de spus în ceea ce privește prețul și valoarea banilor alocați respectivului serviciu.

Imaginează-ți că ai nevoie de un specialist în public speaking pentru că urmează să susții o prezentare în fața a 200 de oameni.

Primul specialist îți spune că te costă 250 de euro și că de banii ăștia el te ajută cu discursul.

Al doilea specialist îți spune că te costă 600 de euro și că de banii ăștia lucrează împreună cu tine la discurs, se asigură că intonezi cuvintele potrivite, și că gesturile tale sunt coordonate cu mesajul pe care vrei să-l transmiți.

Al treilea specialist îți spune că te costă 2000 de euro și că de banii ăștia are cu tine o discuție de început de 30 de minute astfel încât să înțeleagă impactul pe care dorești să-l aibă discursul, îți creează el 3 discursuri din care să alegi, te ajută să exersezi discursul cu ajutorul unor exerciții specifice de dicție, și aduce un grup de 10 oameni în fața ta, cu care să împărtășești discursul înainte să susții prezentarea în fața a 200 de oameni.

Pe care îl alegi?

Ei bine, alegerea poate fi influențată de foarte multe aspecte. Depinde de cât de mult îți pasă de oamenii care te vor asculta și de cât de importantă e prezentarea. Depinde de cât de bine vrei să te pregătești și de cât de mult iei în serios întreaga activitate.

Însă dincolo de alegerea specialistului, putem cădea de acord că specialistul este important atunci când vorbim de valoarea banilor.

Importanța discuției constante cu specialiștii

Voi reveni la exemplul de mai devreme, cel cu website-ul.

Să presupunem că ai nevoie de un website de prezentare pentru afacerea ta. De unde știi cum să alegi un specialist care să te ajute cu website-ul?

Lucrurile sunt simple. Fă puțin research și creează-ți o listă cu 20 de specialiști. Amână crearea website-ului cu câteva luni și investește în câte o oră de discuție cu fiecare specialist. În felul ăsta, după 20 de ore petrecute cu 20 de specialiști, vei știi cum să abordezi crearea website-ului.

Discuția cu specialiștii e benefică pentru orice zonă.

Săptămâna trecută m-a abordat cineva pentru Google Ads. I-am cerut un preț mai mare decât persoana cu care a lucrat anterior și i-am explicat de ce prețul e mai mare. În același timp, am încurajat antreprenorul să consulte alți specialiști de Google Ads și să discute cu ei, astfel încât să înțeleagă mai bine ce se întâmplă acolo, indiferent dacă alege să lucreze cu mine sau nu.

Dacă, timp de un an, în fiecare lună plătești pentru o oră de consultanță cu câte un specialist diferit, la sfârșitul anului vei vedea lucrurile diferit.

E valabil pentru orice ai face.

Îmi aduc aminte că atunci când învățam SEO, treceam prin tot felul de cursuri, iar când aveam întrebări la care nu găseam răspunsurile în cursuri, plăteam pentru 1-2 ore de consultanță și eram liniștit.

David Mitran Companii
David Mitran companii

De ce să eviți lucrurile ieftine sau gratuite

Răspunsul este simplu: atât timp cât cumperi lucruri ieftine sau gratuite, cumperi lucruri incomplete, și va trebui să continui să cumperi.

Discutam recent cu un potențial client despre motivele pentru care nu are vizite pe website. După ce i-am făcut o analiză, i-am spus că trebuie refăcut site-ul și că trebuie să posteze conținut constant, lucru pe care nu-l făcea deloc.

Mi-a spus că a refăcut site-ul deja de 3 ori și că asta ar fi a 4-a oară.

E de înțeles, i-am zis. Atât timp cât plătește puțini bani pentru lucrurile pe care și le dorește, va primi puțină valoare.

Asta nu înseamnă că de fiecare dată când aloci mulți bani, vei primi multă valoare. Sunt destui oameni care vor să te păcălească și care vor să profite de tine. Tocmai din motivul ăsta ar trebui să te consulți cu cât mai mulți specialiști, astfel încât, în viitor, să iei decizia corectă.

Valoarea banilor are legătură cu valoarea pe care o primești pentru banii alocați. Dacă nu primești valoare, valoarea banilor e egală cu zero.

Am renunțat de mult la a mai fi interesat de lucrurile gratuite. Ajunsesem să găsesc aceleași informații peste tot, fără pic de autenticitate sau lucruri noi. Chiar dacă rămâneam cu banii, iroseam energie și timp. De la un punct încolo, energia și timpul sunt mult mai importante decât banii.

Cu cât te implici mai mult într-o direcție, cu atât vei observa mai mult că lucrurile ieftine au aceeași esență, doar că sunt prezentate diferit.

Motivul pentru care lucrurile gratuite și ieftine ne mențin săraci

Atât timp cât nu te forțezi să spui STOP lucrurilor ieftine sau gratuite, vei continua să ți le dorești.

Pentru simplul fapt că nu îți permiți să aloci 2000 de euro pentru un website, vei alege să te orientezi către lucruri mai ieftine. În timp ce are sens, orientarea către lucruri mai ieftine (și mai puțin valoroase) e alegerea cea simplă – o alegere care te va menține sărac.

În schimb, atunci când nu-ți permiți să investești 2000 de euro într-un website, 1500 de euro într-un laptop, 10000 de euro într-o mașină, 3000 de euro într-o vacanță, 80000 de euro într-o locuință… gândește-te la lucrurile pe care trebuie să le faci pentru a-ți putea permite.

Atât timp cât ești de acord cu valoarea mică a lucrurilor ieftine, vei avea parte doar de lucruri cu valoare mică.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

Alege o unealtă

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email
Politică

Fără spam. Îți promit.