Published On: 16/11/202116.4 min read

Să-ți pierzi locul de muncă este oricum numai plăcut nu. Atunci când îți pierzi locul de muncă, dacă era o parte importantă a vieții tale (și pentru mulți oameni este), șansele sunt mari să devii depresiv.

Într-o lume ideală, atunci când îți pierzi locul de muncă, să fii optimist ar însemna să te detașezi de orice emoție negativă ar apărea și să devii conștient de uimitoarea oportunitate care ți-a fost înmânată. Însă pentru foarte mulți oameni detașarea necesită practică și, pentru că această practică lipsește, oricând te lovești de situația neplăcută în care îți pierzi locul de muncă, ajungi să trăiești o emoție negativă.

În acel moment, cu cât faci mai bine față neplăcutului, cu atât vei putea mai repede să treci peste. Așadar, cât de bine crezi că te descurci atunci când îți pierzi locul de muncă?

Cum să previi emoția negativă care apare când îți pierzi locul de muncă și pe ce să te concentrezi

Emoția negativă care apare ca rezultat al faptului că îți pierzi jobul este o combinație între lipsa clarității, experienței și siguranței.

Este despre lipsa clarității deoarece, în acel moment, s-ar putea să nu îți mai fie clar care sunt lucrurile la care ești bun. Dacă ai fost concediat pentru că managerului tău nu i-a mai plăcut munca ta, atunci s-ar putea să înțelegi că munca ta nu este bună în general și să îți pierzi claritatea asupra abilității tale de a-ți face treaba.

Este despre lipsa experienței deoarece s-ar putea să nu ai experiența necesară pentru a face lucrurile pe care ar trebui să le faci sau pe care ai vrea să le faci. Acest lucru se întâmplă când ești junior sau când vrei să schimbi industria și să lucrezi în una în care nu ai deloc experiență.

Este despre lipsa siguranței deoarece locul tău de muncă s-ar putea să fie singura ta sursă de venit și fără acel salariu lunar, s-ar putea să nu poți supraviețui pentru mai mult de câteva luni. Literalmente. Cu atât mai mult dacă salariul tău este unul mic sau ai o familie de hrănit.

Așadar, cum previi toate aceste lucruri să se întâmple?

Înainte să-ți pierzi locul de muncă, fii conștient de lucrurile la care ești bun

Să presupunem că ai un loc de muncă full-time, de la 9 la 5, și că primești sarcini noi în fiecare săptămână și lună.

Aceste sarcini necesită anumite abilități și, pentru că sarcinile ți-au fost destinate ție, înseamnă că tu ești persoana responsabilă. Corect?

Pentru a știi care sunt lucrurile la care ești bun, fă o listă cu toate sarcinile tale, cu abilitățile pe care le-ai folosit în cadrul acelor sarcini, și cu responsabilitățile pe care le-ai avut. Atât de simplu e.

Apoi, atunci când îți pierzi locul de muncă, deschide lista respectivă și citește-o cu voce tare. Te va ajuta să îți aduci aminte cine ești și astfel nu vei lăsa emoțiile negative să preia controlul.

Dacă vrei să ai și mai multe beneficii de pe urma acestui lucru, uite pasul următor.

Gândește-te la tine și la abilitățile și responsabilitățile pe care le ai. Cât de mult crezi că ar câștiga pe oră o persoană ca tine? 5 euro? 10 euro? 25 euro? 50 euro? Mai mult?

Din moment ce știi asta și îți este clar de ce cineva ca tine ar câștiga respectiva sumă de bani, în dreptul fiecărei sarcini și proiect, scrie cât de mult ți-a luat să le finalizezi, în ore.

În cazul în care îți pierzi locul de muncă și nu ai altul, vei știi cât de mult valorezi.

Înainte să-ți pierzi locul de muncă, fii bun la ceva

În caz că doar ce ți-ai început cariera și ai găsit primul loc de muncă, este timpul să începi să fii bun la ceva. Același lucru este valabil chiar dacă nu ai încă un job și ești student.

Partea cea mai bună este că nu trebuie să aibă legătură cu locul actual de muncă. Poate fi orice. Dacă are legătură cu locul actual de muncă, atunci e fantastic. Dar dacă nu are, nu te îngrijora.

Cheia aici este să fii perseverent și consecvent.

Dacă ai un job de la 9 la 5 și pleci de la 8 dimineața de acasă doar ca să te poți întoarce seara la 6 sau 7, atunci s-ar putea să ai toate scuzele din lume ca să nu muncești mai mult.

Însă să muncești peste program nu se va întâmpla pentru totdeauna.

Să prespunem că muncești 90 de minte extra la fiecare două zile. După un an, vei avea investit puțin peste 270 de ore în a învăța o nouă abilitate (care are sau nu legătură cu locul actual de muncă) pe care o vei avea de rezervă în caz că îți pierzi jobul.

Când faci asta, la fel de important ca a fi perseverent și consecvent, e să alegi să faci ceva care are legătură cu pasiunile tale. Alege ceva care te pasionează, încearcă să găsești o modalitate prin care s-o monetizezi, iar apoi dezvoltă-ți abilitățile care să te ducă în direcția respectivă.

În caz că rămâi fără job, să ai o abilitate extra îți va ușura munca atunci când va trebui să găsești alt job.

Înainte să-ți pierzi locul de muncă, economisește bani

Cu cât depinzi mai mult de bani, cu atât mai mult devine importantă economisirea banilor.

Dacă părinții sau partenerul de viață te pot susține financiar și banii nu sunt o problemă reală, atunci a economisii bani, în această situație, nu este la fel de important ca celelalte două menționate anterior.

Chiar și așa, a economisi bani în general (fie că ai ajuns să-ți pierzi locul de muncă sau nu) este ceva ce oricine ar trebui să învețe. Până la urmă, trăim într-o societate condusă de bani și banii sunt factorul decizional pentru majoritatea situațiilor. Așadar, să ai bani este vital iar economisirea acestora este o parte importantă din a avea bani.

Ce înseamnă să fii optimist când îți pierzi locul de muncă?

Atunci când îți pierzi locul de muncă, să fii optimist înseamnă:

  1. să fii conștient de abilitățile tale;
  2. să te asiguri că ai bani suficienți să supraviețuiești până îți găsești următorul loc de muncă;
  3. să îți construiești un portofoliu care să te ajute în procesul de recrutare.

Din moment ce le-am acoperit pe primele două puncte, propun să discutăm mai multe despre construirea unui portofoliu, când ar trebui să faci asta și cum ar trebui să-l faci.

Când ar trebui să faci un portofoliu?

Portofoliul este foarte bun pentru a-ți prezenta munca și abilitățile.

Oricând vei ajunge să îți pierzi locul de muncă, va fi grozav să ai un portofoliu în acel moment pe care să îl poți trimite companiilor, însă nu ar trebui să lucrezi la el înainte de a rămâne fără job.

Să presupunem că ai un job în momentul de față și, pentru că vrei să fii pregătit în caz că îți pierzi locul de muncă, începi să-ți faci portofoliul. Așadar, începi să investești probabil între 10 și 20 de ore în cursul următoarei luni pentru a-ți construi portofoliul și ești satisfăcut cu varianta finală a acestuia.

Apoi trece un an și în continuare ai același job. Va mai fi acel portofoliu folositor? Probabil, însă nu va fi actualizat.

După ce îți creezi portofoliul, cu cât va trece mai mult timp, cu atât vei fi mai mult în dezavantaj pentru că portofoliul tău nu va conține ultimele lucruri pe care le-ai făcut. Mai mult de atât, în timp ce ai un loc de muncă full-time, poate dura până la o lună să îți creezi portofoliul. Însă atunci când rămâi fără job, durează maxim o săptămână să ai portofoliul gata.

Așadar, începe să-ți construiești portofoliul abia după ce ai ajuns să-ți pierzi locul de muncă, nu înainte.

Cum ar trebui să arate portofoliul tău și ce ar trebui să conțină?

Portofoliul tău ar trebui să aibă un design curat și ar trebui să conțină cea mai importantă și de impact muncă a ta de până acum.

Atunci când vine vorba de designul portofoliului, pentru a te inspira, fă o căutare pe Google pentru „clean portfolio template” sau mergi pe website-uri precum freepik.com și fă aceeași căutare.

Atunci când vine vorba de lucrurile pe care ar trebui să le menționezi în portofoliu, pe lângă a-ți lista toate proiectele, sarcinile, responsabilitățile și abilitățile, asigură-te că menționezi felul în care munca ta a ajutat business-urile în care erai implicat.

De asemenea, ar trebui să menționezi cât de ușor sau dificil îți este să lucrezi cu alți oameni, obstacolele de care ai avut parte și cum le-ai depășit, și felul în care toate aceste lucruri te-au ajutat să te îmbunătățești, ca persoană, nu ca designer, copywriter, vânzător sau orice altceva ar fi lucrul de care te ocupi.

Cum să găsești un loc de muncă pe care să îl iubești?

Majoritatea oamenilor caută un lucru specific pe care îl pot face atunci când vine vorba de următorul lor loc de muncă. De exemplu, cineva poate căuta să facă marketing.

Câțiva oameni caută o modalitate specifică prin care să facă ceea ce vor să facă atunci când vine vorba de următorul lor loc de muncă. De exemplu, nu vor să facă marketing în general, dar vor să facă Facebook Ads.

Și în cele din urmă, foarte puțini oameni sunt în căutarea unui loc cu care să poată rezona, oricare ar fi lucrul pe care l-ar face.

Concentrează-te pe motivul pentru care alegi să faci ceea ce faci

Dacă vrei să ai un loc de muncă pe care să îl iubești, nu te concentra pe ce vei face sau pe cum vei face. În schimb, concentrează-te pe motivul pentru care vei face ceea ce vei face.

Din acest motiv este foarte important să cunoști misiunea companiei pentru care urmează să lucrezi.

Mai mult de atât, în această situație, în timp ce portofoliul tău este important, va trebui să faci clar faptul că ești dispus să înveți lucruri noi și să te adaptezi la nevoile companiei.

De exemplu, să presupunem că ești un designer foarte bun și că ai tot desenat personaje în ultimii 5 ani. Portofoliul tău este plin de personaje și ești foarte mândru de munca ta.

Dacă îți trimiți portofoliul la 30 de companii, poate că 5 din ele vor răspunde și vor spune că vor vrea să lucreze cu tine. Probabil că vei alege acea companie care plătește cel mai mult și asta-i tot.

Dar după o vreme, realizezi că nu te simți prea confortabil în mediul respectivei companii. De asemenea, realizezi că nu au o modalitate bine pusă la punct în ce privește organizarea proiectelor, iar asta e foarte important pentru tine.

Cum ar fi fost dacă, în loc să alegi compania asta, te decizi să oferi o șansă unei alte companii care nu caută specific pe cineva care poate desena personaje, dar care caută pe cineva care să creeze designul viitorului lor produs.

Cu siguranță, vei avea foarte multe lucruri noi de învățat – nu e niciun dubiu. Și poate că la început salariul nu va fi fantastic. Însă mediul de lucru e uimitor, își organizează proiectele foarte meticulos, și le pasă în general de oameni.

S.C.A.R.F.

Conform neuroștiinței, sunt 5 zone pe care ar trebui să te concentrezi dacă vrei să ai o viață bună. Aceste zone sunt:

  • Status (Statut): cel mai semnificativ factor determinant al longevității și sănătății umane;
  • Certainty (Certitudine): atunci când este prezentă o certitudine suficientă, creierul nostru simte tiparele, prezice cu succes pașii următori și funcționează mult mai eficient;
  • Autonomy (Autonomie): atunci când ne simțim mai autonomi, suntem mult mai rezistenți la stres;
  • Relatedness (Familiaritate): capacitatea de a simți încredere și empatie față de ceilalți este determinată de felul în care ești perceput ca făcând parte din același grup social;
  • Fairness (Corectitudine): percepția nedreptății creează un mediu în care încrederea și colaborarea nu pot înflori.

Gândește-te la aceste 5 zone ca la niște butoane pe care creierul tău le are și pe care, dacă știi când și cum să le apeși, vei câștiga jocul numit „cum să trăiești o viață bună”.

În același timp, din moment ce aceste butoane sunt disponibile pentru fiecare creier, nu doar pentru alt tău, nu ești singurul care joacă acest joc. Așadar, ar trebui să fii atent la felul în care apeși butoanele altora și la felul în care ceilalți îți apasă butoanele.

Atunci când încerci să faci o diferență între nevoile și dorințele tale, cu cât mai multe butoane sunt implicate, cu atât cresc șansele să vorbești despre o nevoie. Ar trebui să te întrebi care din butoanele menționate mai sus este apăsat.

Este statut? Vei fi recunoscut pentru munca ta atunci când proiectul va lua sfârșit?

Este certitudine? Îți este clar care sunt beneficiile pe care proiectul ți le oferă? Ești fericit cu aceste beneficii?

Este autonomie? Ai libertatea să faci lucrurile pe care vrei să le faci în cadrul acestui proiect? Poți să-ți exprimi ideile liber și să fii creativ?

Este familiaritate? Te simți conectat cu oamenii care pun preț pe lucrurile pe care tu pui preț în cadrul acestui proiect? Tu și echipa ta sunteți pe aceeași lungime de undă?

Este corectitudine? Consideri că ești la fel de implicat ca și colegii tăi în acest proiect? Este salariul corect în relație cu implicarea ta?

Oricând îți găsești un nou loc de muncă, gândește-te la aceste 5 elemente, vezi care sunt importante pentru tine și în ce fel. Te va ajuta să îți găsești cel puțin un loc de muncă potrivit pentru tine.

Fii pasionat

Pentru a mă face înțeles, atunci când zic că ar trebui să fii pasionat, nu mă refer la o anumită abilitate, ci la o cauză.

Nu spun să fii pasionat de marketing, cardiologie, pictat sau pescuit. În schimb, spun că ar trebui să fii pasionat de educarea copiilor despre finanțe, salvarea mediului, sau reducerea sărăciei.

Orice ai alege să faci mai departe, asigură-te că ești pasionat pe termen lung de lucrul pe care îl urmărești, nu neapărat de lucrurile specifice pe care le faci zilnic. Ceea ce faci zilnic este conectat la cauză, la echipa din spatele cauzei și la modalitatea în care avansezi cauza.

Atât timp cât ești pasionat de cauză, nu e neapărat nevoie să fii pasionat de munca ta de zi cu zi. Se va întâmpla oricum în mod natural.

Alte modalități în care să te uiți la faptul că ai rămas fără loc de muncă

Pentru unii oameni, să-ți pierzi locul de muncă reprezintă sfârșitul lumii.

Ce încerc să spun cu acest articol este exact opusul: să-ți pierzi locul de muncă nu reprezintă un sfârșit. Dimpotrivă, poate fi cel mai bun lucru care ți s-a întâmplat.

Așadar, în loc să-l vezi ca un final, uite alte modalități în care să te uiți la faptul că ai rămas fără loc de muncă:

  • Reprezintă libertatea de a învăța ceva nou;
  • Reprezintă libertatea de a schimba industria în care activezi și de a face ceva cu totul nou;
  • Reprezintă oportunitatea de a te înțelege mai bine;
  • Reprezintă oportunitatea de a petrece mai mult timp cu familia și prietenii;
  • Reprezintă avantajul pe care îl ai asupra cuiva care nu poate să-și dea demisia;
  • Reprezintă avantajul de a avea timpul să decizi ce faci cu timpul tău.

A nu avea un job nu este sfârșitul lumii. În schimb, este o modalitate fantastică de a-ți redefini viața. Profită de asta.

Salvează lista de mai sus (sau întregul articol) și atunci când va veni momentul să îți pierzi locul de muncă, revizuiește tot ce am scris aici și amintește-ți că urmează să ai parte de ceva fantastic.

Ce ar fi dacă a avea un loc de muncă nu e pentru tine?

Atunci când vine vorba de a avea un loc de muncă, probabil că te gândești la un job tradițional, de la 9 la 5, unde pleci de acasă, te duci la birou, petreci acolo 8-9 ore pe zi (uneori mai mult), iar apoi te întorci acasă.

Înainte de COVID-19, asta era definiția unui loc de muncă pentru foarte mulți oameni. Însă acum oamenii au început să-și deschidă mintea și ochii și să înțeleagă că lucrurile pot fi făcute diferit. Poate că unii chiar au decis să-și dea demisia și să facă ceva cu totul diferit.

Așadar, dacă un loc de muncă de la 9 la 5 sau un loc de muncă remote nu e pentru tine, care sunt opțiunile tale?

Un lucru pe care l-ai putea face este să devii soloprenor. Asta este lucrul pe care îl fac eu în timp ce am un job. În momentul de față, îmi cresc businessul și o să continui să îl cresc până când, la un moment dat, va putea să îmi ofere suma de bani de care am nevoie astfel încât să nu mai am nevoie de un loc de muncă.

Un alt lucru pe care ai putea să-l faci este să devii antreprenor. Diferența dintre soloprenor și antreprenor este că antreprenorii angajează oameni și creează cu ei. Soloprenorii, așa cum spune și numele, sunt solo. Aceștia au grijă de totul, de la dezvoltarea produselor, la marketing, vânzări, sarcini tehnice și așa mai departe.

Dacă un loc de muncă nu este pentru tine, poate că ar fi momentul să găsești modalități prin care să ai un business. Și chiar dacă te regăsești în a avea un loc de muncă, a avea un business este o sursă fantastică de venit secundar care, eventual, îți va oferi mai multă libertate.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email

Fără spam. Îți promit.