Published On: 04/11/202114.3 min read

Pentru a aborda acest subiect cum se cuvine, ar trebui să definim atât ce înseamnă să fii optimist, cât și ce înseamnă să eșuezi, pentru a știi cu ce ne confruntăm.

Atunci când mă uit la optimism, văd partea bună a orice acelui lucru care este legat de optimism. De asemenea, optimismul este atât pragmatic cât și rațional. Nu poți avea o perspectivă optimistă dacă nu faci nimic pentru a te îndrepta către lucrurile bune pe care le dorești în viața ta. În același timp, atât timp cât ești emoțional, nu ai niciun control asupra perspectivei tale optimiste – de îndată ce starea ți se schimbă, sunt șanse mari ca optimismul să dispară.

Pe de altă parte, atunci când mă uit la eșec, văd modalități prin care nu îți poți atinge așteptările. Dacă îți setezi să pictezi o copie perfectă a tabloului Mona Lisa, șansele sunt foarte mari să eșuezi. În schimb, dacă îți setezi să printezi o pictură a tabloului Mona Lisa, pe care o găsești pe internet, astfel încât să o înrămezi și să o pui pe perete, șansele sunt foarte mari să reușești.

În același timp, așteptările tale sunt strâns legate de claritatea pe care o ai asupra abilității tale de a face ceva. Dacă consideri că ești mai bun decât ești cu adevărat și îți setezi așteptări legate de felul în care consideri că ești, atunci șansele să eșuezi cresc.

Ce înseamnă să fii optimist când eșuezi?

Când eșuezi, e important să ai o perspectivă optimistă pentru că aceasta te va ajuta să vezi partea bună a ceea ce faci. Însă a eșua la ceva poate fi văzut din două puncte de vedere:

  • Primul, atunci când eșuezi în totalitate – când nu înaintezi deloc către ceva;
  • Al doilea, atunci când eșuezi după ce ai făcut câțiva pași către ceva.

Ce înseamnă să fii optimist când eșuezi în totalitate?

Când nu înaintezi deloc câtre obiectivul pe care ți l-ai setat, există câteva lucruri cărora ar trebui să le acorzi atenție. Pot să te ajut să-ți muți atenția pe aceste lucruri adresându-ți câteva întrebări.

  • De ce ți-ai dorit lucrul respectiv la început?
    • Oricare a fost motivul, încă e valabil?
      • Dacă da, nu te motivează îndeajuns de mult încât să continui?
      • Dacă nu, ce l-a făcut să dispară?
    • Care sunt factorii care l-au făcut important?
      • Cu ce aspect din viața ta aveau factorii aceștia legătură?
      • Ce a făcut să dispară factorii care nu mai sunt parte din ecuație?
      • Atunci când vine vorba de factorii care încă sunt prezenți, ce îi face să fie prezenți în comparație cu cei care au dispărut?
    • Ce ar trebui să se întâmple în viața ta, în momentul ăsta, astfel încât să continui să înaintezi?
      • Care sunt trei lucruri care lipsesc?
      • Care sunt trei lucruri care erau prezente care au dispărut și, pentru că au dispărut, te-ai oprit?
      • Care sunt trei lucruri care sunt prezente în viața ta dar care simți că ar trebui să dispară?

În caz că ai eșuat și eșecul tău a fost legat de faptul că nici măcar nu ai încercat, atunci îți va fi de ajutor să iei aceste întrebări pe rând și să răspunzi la ele. Ia-ți timp și alocă cel puțin 10 minute pentru fiecare întrebare. Scrie răspunsurile pe o coală de hârtie și asigură-te că ai între 200 și 500 de cuvinte pentru fiecare.

Ce înseamnă să fii optimist când eșuezi parțial?

Când începi să faci ceva către obiectivul setat dar nu reușești să-l atingi, primul lucru la care ar trebui să fii atent sunt limitările tale.

În drumul tău către atingerea obiectivului, probabil că ai simțit că ce ai de făcut este prea mult în comparație cu ce poți face sau cu ce ești dispus să faci. Acest lucru se întâmplă, de obicei, așa cum am mai spus, din cauza lipsei de claritate pe care o ai asupra abilităților tale. Însă atât timp cât te poți concentra pe ce te limitează, ești mai aproape de ceea ce eu numesc oportunitatea optimistului.

Pentru a te ajuta să înțelegi mai bine ce este oportunitatea optimistului, gândește-te la atunci când îți setezi să faci ceva și nu poți să ajungi la linia de finish. Momentul în care începe să devină dificil este momentul în care vrei să renunți, corect? Fix în acel moment, dacă devii conștient de limitările tale, forțează-te să faci încă un pas către obiectivul pe care l-ai setat.

Oportunitatea optimistului este pasul pe care îl faci atunci când voiai de fapt să te oprești.

Cele mai comune motive pentru care eșuezi și cum să ai o abordare optimistă atunci când se întâmplă

Acum că înțelegi puțin mai bine ce înseamnă optimismul când eșuezi, m-am gândit că ar fi bine să săpăm puțin mai adânc și să vedem cum ar arăta optimismul în anumite situații specifice.

În timp ce optimismul poate fi văzut ca partea bună a ceva, acea parte bună este diferită când comparăm, de exemplu, procrastinarea cu nerăbdarea, amândouă fiind factori ai eșecului.

Așadar, să vedem care sunt cele mai comune motive pentru care oamenii eșuează și care este abordarea optimistă pentru fiecare din ele.

Lipsa persistenței

Lipsa persistenței poate fi văzută ca un eșec parțial, lucru pe care l-am discutat deja.

Atât timp cât îți lipsește persistența, vor exista foarte multe momente în munca ta de zi cu zi în care vei simți că trebuie să te oprești pentru că lucrurile devin prea grele. Dacă așa ajungi de obicei să eșuezi, adu-ți aminte care sunt limitările tale și mai fă încă un pas către ce ți-ai propus.

La fel de important ca asta, atunci când vine vorba de lipsa persistenței, să iei pauze te poate ajuta să faci o pauză puțin mai mare în loc să te oprești definitiv.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă lipsa persistenței: cunoaște-ți limitele, fă încă un pas, ia pauze.

Lipsa disciplinei

Atunci când îți lipsește disciplina, nu te gândi că ești o persoană nedisciplinată. În schimb, gândește-te că nu ai găsit încă rutina potrivită pentru tine, astfel încât să fii disciplinat.

Poate fi neclar uneori cum ajungi să ai disciplină, însă ai nevoie de foarte multe experimente pentru a descoperi ce înseamnă pentru tine să fii disciplinat.

Dacă vrei să slăbești, este doar o modalitate prin care să poți face asta? Desigur că nu. Poți să slăbești mergând la sala de forță, alergând, mâncând mai puțin și mai sănătos, și așa mai departe.

Vei fi disciplinat în fiecare din aceste activități? Desigur că nu. Sau poate că vei fi. Însă vei descoperi cât de disciplinat ești doar după ce experimentezi aceste activități, nu înainte.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă lipsa disciplinei: înțelege că disciplina este diferită pentru fiecare activitate la care încerci să fii disciplinat și ia-ți timp să experimentezi.

Stimă de sine scăzută

Oamenii cu stima de sine scăzută sunt acei oameni care au dificultăți în a avea încredere în ei. Însă a avea încredere în tine este foarte ușor deoarece are legătură cu activitățile cărora le acorzi atenție.

De exemplu, să presupunem că ești un graphic designer și că poți desena niște personaje fantastice. Ai făcut asta pentru mai mult de 10 ani și ești mult mai experimentat decât majoritatea celorlalți oameni care fac același lucru. Dacă Disney te abordează cu un proiect, probabil că ai avea încredere în tine că vei face o treabă destul de bună.

Pe de altă parte, dacă Tesla te abordează pentru a crea următorul lor software, vei știi de la început că nu vei fi în stare să faci nimic.

În timp ce stima de sine este sentimentul de încredere pe care îl ai atunci când te gândești la tine, a avea încredere în tine are de-a face cu abilități specifice pe care le ai. Așadar, în loc să te gândești la tine, gândește-te la abilități specifice pe care le ai și la lucruri specifice pe care le poți face.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă o stimă de sine scăzută: alege un lucru la care te pricepi foarte bine și concentrează-te asupra lui – dacă consideri că nu ai nicio abilitate, decide-te asupra unui lucru unde vrei să devii foarte bun și fă acel lucru până când devii foarte bun.

Atitudine fatalistă

O atitudine fatalistă este ceea ce se întâmplă atunci când crezi că obstacolul la care ai ajuns reprezintă finalul drumului. Dacă nu urmează să mori, atunci obstacolul la care ai ajuns nu este obstacolul final.

Spunând că lucrurile nu sunt posibile sau că nu poți face ceva este ce va deveni, în cele din urmă, obstacolul final, chiar dacă nu este.

Cea mai bună metodă pentru depășirea atitudinii fataliste este să întrebi pe cineva apropiat ce ar face într-o situație precum a ta. Pun pariu că dacă întrebi mai mult de 10 oameni, vei găsi câteva alternative la ceea ce consideri imposibil.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă o atitudine fatalistă: oricând simți că lucrurile devin imposibile, întreabă un prieten ce ar face într-o situație precum a ta și concentrează-te pe asta.

Frica de eșec

Pentru foarte mulți oameni, frica în sine este ce face eșecul să apară.

Dacă ești unul din acești oameni, atunci ar trebui să tratezi ca pe un experiment orice îți dorești să faci.

Vrei să începi să alergi? Ieși afară și vezi cât de mult poți alerga.

Vrei să gătești ceva pentru prima dată? Cumpără ingredientele și fă-o diferit decât îți spune rețeta. Apoi vezi dacă ce ai gătit tu este bun.

Atât timp cât nu îți setezi să ajungi într-un punct specific, îți setezi să experimentezi și să descoperi orice ar fi de descoperit.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă frica de eșec: nu-ți seta obiective ci încearcă să experimentezi și să te distrezi.

Lipsa răbdării

Am avut destule momente de nerăbdare și consider că majoritatea eșecurilor mele au fost rezultat al lipsei răbdării.

Atunci când vine vorba de a fi răbdător pentru a evita eșecul, este un singur lucru pe care îl recomand și acesta este detașarea. Nerăbdarea se simte întotdeauna ca o grabă să ajungi undeva. Atât timp cât te detașezi și te concentrezi asupra altceva, graba dispare și odată cu ea și nerăbdarea.

De exemplu, să presupunem că te grăbești către ceva important, precum semnarea unui contract cu un client mare. Dacă ești nerăbdător și potențialul client observă asta, atunci ar putea să creadă că ceva e în neregulă și să încheie orice posibilă colaborare cu tine. În schimb, mută-ți atenția către clienții actuali.

Un lucru pe care să-l ai în minte în astfel de siutații este că oricare ar fi lucrul către care te grăbești, acesta va fi întotdeauna o iluzie. Acel lucru pe care ți-l dorești este parte a unui viitor care este foarte volatil, lucru care-l transformă într-o iluzie.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă lipsa răbdării: mută-ți atenția de pe orice vrei să faci în viitor pe lucrurile care se întâmplă în momentul prezent.

Scuze

Scuzele sunt doar un mod inteligent de a spune „nu”.

Sunt inteligente prin faptul că te ajută să găsești alternative la a spune „nu”, însă scuzele nu sunt nimic mai mult decât un simplu „nu”.

De îndată ce începi să îți vezi scuzele ca simple metode de a spune „nu”, fix pe acest lucru ar trebui să te focusezi.

Așadar, întreabă-te:

  • De ce spun „nu” acestui lucru?
  • A existat vreun moment anterior în care am vrut să-l fac?
  • Ce s-a schimbat și de ce nu mai sunt interesat?

De îndată ce răspunzi la aceste întrebări, s-ar putea să înțelegi că s-ar putea să nu vrei să faci lucrul respectiv pentru alte motive decât cele menționate anterior, precum frica de eșec, lipsa disciplinei, stima de sine slabă și așa mai departe.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă scuze: înțelege-ți scuzele și „nu”-ul din spatele acestora.

Procrastinarea

A face nimic și a pierde timpul sunt doi pași specifici către eșec.

Dacă procrastinarea este motivul pentru care de obicei ajungi să eșuezi, atunci ar trebui să te întrebi de ce procrastinezi. După ce cunoști motivul pentru care procrastinezi, uite mai multe întrebări care să te ajute să înțelegi mai bine de ce procrastinezi.

  • Pentru cât timp ar trebui să fac ceea ce fac acum?
    • De ce este important să termin ce am început?
    • De ce l-am început în primă instanță?
    • Dacă mă opresc acum, ce se va întâmpla?
      • Care vor fi oamenii care vor avea de suferit dacă eu mă opresc?
      • Sunt singurul implicat în această activitate?
      • Această activitate îmi oferă siguranță?
    • În ce moduri aș putea să mă bucur de ce fac?

Procrastinarea se întâmplă atunci când nu ești entuziasmat. Dacă nu ar trebui să faci lucrul pe care îl tot amâni și nimeni altcineva nu depinde de el, atunci atunci ar trebui să te oprești în totalitate.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă procrastinare: înțelege că lipsa entuziasmului poate cauza procrastinarea și găsește activități care să te entuziasmeze.

Ignorarea greșelilor anterioare

Ignorarea greșelilor din trecutul tău nu este neapărat un lucru rău deoarece greșelile din trecut îți pot limita acțiunile din momentul prezent. Însă, în același timp, dacă ignori greșelile anterioare până în punctul în care le repeți din nou și din nou, ajungi să eșuezi.

O modalitate prin care să treci peste greșelile trecutului astfel încât să eviți eșecul este să încerci să îți înțelegi trecutul mai bine. Mai mult, dacă greșelile tale anterioare îți alimentează frica de eșec, atunci este important să înțelegi că cine ești acum este diferit de cine ai fost atunci.

Abordare optimistă pentru atunci când eșecul înseamnă ignorarea greșelilor anterioare: înțelege greșelile pe care le-ai făcut în trecut și conștientizează că tu nu ești greșelile tale din trecut.

Cum să folosești abordarea optimistă pentru a nu lăsa eșecul să devină permanent?

Cu cât îți setezi să faci mai multe lucruri în viața asta, cu atât șansele să eșuezi sunt mai mari, corect?

Dacă nu vrei să eșuezi, atunci nu fă nimic. Sau, dacă vrei să eșuezi în direcția potrivită, setează-ți un singur lucru pe care să-l faci pentru restul vieții și fă doar asta.

În cazul meu, am decis că nu voi mai avea alte proiecte decât cel actual și că va fi singurul meu proiect pentru restul vieții. Cel puțin singurul proiect în care mă voi implica doar eu. Obișnuiam să creez cel puțin câte un proiect mare în fiecare an, în care eram singur, și eventual ajungeam să fiu într-un fel dezamagit.

Cu alte cuvinte, mi-am setat că vreau să ajut oamenii și pentru asta nu am nevoie de mai mult decât un proiect.

În felul ăsta, am decis că eșecul nu va fi niciodată permanent în viața mea. Iar dacă eșuez, va fi în direcția potrivită.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

Alege o unealtă

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ținem legătura pe e-mail. Completază formularul.

Prenume(Required)
Email
Politică

Fără spam. Îți promit.