Published On: 28/08/20218.8 min read

Cu toții avem reacții nedorite atunci când trăim emoții negative. Ne enervăm, plângem, țipăm, aruncăm lucruri în jur, devenim violenți – facem tot felul de lucruri pe care nu le-am face de obicei.

Deși poate vrei să scapi de toate aceste reacții negative, te poți întreba dacă trebuie să renunți și la emoțiile negative atașate acestor reacții. Dar dacă renunți la emoții negative, atunci va trebui să renunți și la cele pozitive, nu?

Nu îți face griji. Nu funcționează așa.

Pentru a înțelege mai bine acest lucru, să vorbim despre structura din jurul emoțiilor negative.

4 elemente care definesc felul în care te simți

Putem spune că fiecare emoție, negativă sau pozitivă, are un declanșator.

De exemplu, dacă mâine este nunta ta, vei fi foarte trist în cazul în care ai un accident astăzi și nu poți dansa la nunta ta. În acest caz, accidentul este declanșatorul care generează emoția negativă, care este tristețea.

Pentru a merge chiar mai departe, pentru cineva care se află într-o astfel de situație, cum crezi că va reacționa? Să plângă, să țipe, să arunce lucruri și s-o ia razna sunt doar câteva dintre opțiuni.

Dar doar cunoașterea declanșatorului nu este suficientă.

Pentru a înțelege mai bine cele 4 elemente, îți voi spune o scurtă poveste și voi încerca să le integrez în poveste.

1. Realitatea

Tu și cel mai bun prieten al tău vă faceți planuri pentru vară și planificați în avans toate lucrurile pe care le veți face în luna august, când amândoi ați decis să părăsiți orașul și să vizitați Italia. Este convenabil, deoarece tatăl celui mai bun prieten al tău locuiește acolo.

Este primăvară și aveți peste 10 orașe din Italia listate și pentru fiecare oraș aveți între 5 și 20 de atracții pe care să le vizitați și activități pe care să le faceți. De asemenea, aveți stabilită și ziua în care veți părăsi orașul și pleca în Italia: 2 august.

2. Percepția

Primăvara a trecut și este deja iulie. Într-o zi, cel mai bun prieten al tău te sună pentru a-ți spune că a plecat deja în Italia pentru că a apărut ceva urgent. Nu poate vorbi la telefon, dar promite că va explica totul când vă veți vedea, la Roma, pe 3 august.

Începi să te gândești la modul în care prietenul tău (dintr-o dată nu mai este cel mai bun prieten al tău) te-a trădat și a plecat cu altcineva. Dintr-o dată, simți că nu mai vrei să vizitezi nimic. Simți că abia te poți ridica din pat.

3. Atașament

Ți-e din ce în ce mai greu să creezi energie pentru a te ridica din pat. E deja 20 iunie și nu mai știi ce să crezi. Prietenul tău nu a sunat și nu vrei să crezi că ți-ai pierdut cel mai bun prieten fără să știi de ce.

4. Așteptări

Nu îți place foarte mult situația, dar nu vrei să-ți suni prietenul. Te aștepți să te sune înapoi și să-ți explice ce naiba s-a întâmplat. A venit luna august și nu știi cu adevărat ce să faci, deoarece prietenul tău nu a sunat încă. Te uiți la biletul tău de avion și, din cauza tuturor incertitudinii și frustrării cauzate de acesta, îl rupi în bucăți și îl arunci.

Aceasta este întreaga poveste și aș vrea să arunci o privire mai atentă pe fiecare dintre cele patru elemente.

Realitate. E ce se întâmplă cu adevărat și știm doar o parte din aceasta. Nu există nicio situație în care să putem înțelege pe deplin și corect realitatea.

Percepţie. Felul în care ne uităm la ceea ce se întâmplă și ne folosim percepția pentru a completa piesele lipsă ale puzzle-ului realității.

Atașament. Felul în care ne conectăm cu tot ceea ce face parte din realitate, prin percepția noastră.

Așteptări. Rezultatul pe care îl căutăm.

În povestea anterioară, știm că cel mai bun prieten al nostru a primit un telefon și a trebuit să plece mai devreme în Italia, dar nu știm cu adevărat de ce. Prin urmare, începem să ne imaginăm lucruri, deoarece percepția noastră urăște lipsa de informații.

Toate aceste patru elemente contribuie la emoția negativă pe care o trăim. Ele ne fac să trăim emoții negative.

Acum, că ai în vedere această structură, să trecem la o întrebare mai importantă.

De ce reacționăm la emoții negative?

Înțeleg că prietenul meu m-a trădat (sau cel puțin la asta mă gândesc) și mă înnebunește, dar de ce trebuie să rup biletul de avion în bucăți?

Pentru că nu știi ce să mai faci.

Trăim într-o lume în care am fost învățați să reacționăm la fiecare sentiment pe care îl avem.

Mai mult decât atât, atunci când reacționăm la o emoție negativă, credem că avem control asupra ei. Dacă ești supărat și nu strigi sau spargi ceva, simți că mânia te controlează. Dar te controlează doar atunci când strigi sau spargi ceva. Până în acel moment a fost doar un sentiment. După ce ai strigat sau ai rupt ceva, acel sentiment are control asupra ta pentru că te face să acționezi.

Da, este opusul a ceea ce crede societatea.

Cu cât te concentrezi și acționezi mai mult asupra a ceva ce vrei să dispară, cu atât mai mult va face parte din viața ta.

Vrei să faci un mic experiment? Mergi lângă televizor și privește-l. Nu trebuie să-l pornești, ci doar să te uiți la el. Și, în timp ce faci acest lucru, încearcă să crezi că nu ai un televizor.

Deși sună stupid, de ce crezi că emoțiile tale negative vor dispărea dacă le acorzi atenție? Atâta timp cât te concentrezi pe sentimentele tale negative și te gândești la ele, acestea vor fi acolo.

Și apoi, pentru că sunt acolo, vei face ceva în acest sens pentru că vrei să scapi de ele.

Înțelegi acum? Îți dai seama de bucla vicioasă în care te afli?

Când apare emoția negativă, dacă îi acorzi atenție, vei face ceva în legătură cu aceasta. Apoi, orice ai face, vei intensifica emoția. Ăsta-i singurul lucru care se va întâmpla. Nu vei scăpa de ea.

Două mituri când vine vorba de a scăpa de emoțiile negative

Dacă ești suficient de curajos, să mai facem un experiment.

Gândește-te la ultima emoție negativă pe care ai trăit-o și la problema din spatele ei. După ce o ai clar în mintea ta, ia telefonul, sună un prieten bun și spune-i despre emoția și problema ta. Apoi cere-i sfatul.

În majoritatea cazurilor, se va întâmpla unul dintre următoarele două lucruri:

  • Îți va oferi o soluție la o problemă
  • Îți va pune întrebări, astfel încât să îți poți exprima emoțiile negative

Nu ar trebui să faci niciunul din aceste două lucruri și uite de ce.

A. De ce nu ar trebui să vorbești despre emoțiile tale negative

A vorbi despre emoții negative este rău atât pentru tine, cât și pentru cei care te ascultă, cu excepția cazului în care vorbești cu terapeutul tău.

După cum am menționat anterior, ori de câte ori îți exprimi emoțiile negative, te concentrezi asupra lor și creezi valoare în jurul lor. Cu cât au mai multă valoare emoțiile tale negative, cu atât îți va fi mai greu să le scoți din viața ta.

Pe de altă parte, atunci când împărtășești emoțiile tale negative cu altcineva, doar le transmiți și lor emoțiile, fără să scapi de ele.

B. De ce nu ar trebui să cauți soluții la emoțiile tale negative

În primul rând, căutarea unei soluții la emoțiile tale negative necesită concentrarea asupra lor. Ceea ce, așa cum am explicat deja, nu te va ajuta să scapi de emoțiile negative.

Dar, mai mult decât atât, este în natura soluției pe care o cauți să genereze noi probleme.

Imaginează-ți că locuiești într-un apartament mic și vrei să-ți cumperi un apartament mai mare sau o casă. Decizi să cumperi o casă pentru că vrei mai mult spațiu. Ai cumpărat casa și a trecut o lună de când ai cumpărat-o. Acum începi să îți dai seama că necesită multă întreținere și că nu îți place cu adevărat.

Deși acesta este doar un exemplu simplu, ne arată cum încercarea de a rezolva ceva va genera mai multe probleme.

Da, uneori este bine să ai probleme în viața ta, deoarece te ajută să evoluezi. Însă vrei să treci de la o problemă la alta?

Cum să îți oprești reacțiile la emoții negative

Există două lucruri pe care le recomand să le faci.

Mai întâi, detașează-te.

Nu te mai gândi la ce simți și încearcă să te concentrezi asupra altceva. Fii prezent și nu-ți lăsa mintea să rătăcească. Să te gândești la trecut sau viitor nu e benefic pentru sănătatea ta mintală.

În al doilea rând, concentrează-te pe îmbunătățiri.

Diferența dintre soluții și îmbunătățiri constă în faptul că îmbunătățirile te obligă să construiești pe lucrurile pe care le ai deja.

Detașează-te de orice emoție negativă pe care ai putea să o ai și concentrează-te pe îmbunătățirea vieții tale, nu pe schimbarea ei.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

Alege o unealtă

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ținem legătura pe e-mail. Completază formularul.

Prenume(Required)
Email
Politică

Fără spam. Îți promit.