Published On: 02/12/201912.6 min read

Ai fost vreodată în situația în care ți-ai terminat programul la muncă și ai avut restul zilei disponibil pentru altceva, însă nu ai făcut nimic? Ai avut vreodată un întreg weekend la dispoziție, să faci orice ți-ai dorit, însă duminică seara ți-ai dat seama că nu ai făcut nimic? În toate aceste momente, te-ai întrebat cum să nu mai procrastinezi și de ce continui să o faci?

Avem parte de destule momente în care procrastinăm, chiar dacă avem destul timp liber. Și o facem voit sau nevoit.

Cu siguranță ți s-a întâmplat anterior și ți se va întâmpla din nou, în special dacă nu faci ceva ca să nu procrastinezi în viitor.

Însă ce poți face? Poate că ai încercat să îmbunătățești situația și să reduci din timpul pe care îl petreci procrastinând, însă nu ai reușit. Acestea fiind spuse, sunt și alte lucruri pe care le poți face și, în cazul în care sunt, ești dispus să le pui în practică?

De ce procrastinezi și cum să nu procrastinezi?

Să presupunem că nu ești o persoană leneșă. Dacă ești, nu ar trebui să fi ajuns la articolul ăsta. Până la urmă, oamenii leneși nu citesc articole mai lungi de 2000 de cuvinte.

Însă să presupunem că nu ești leneș.Așadar, care sunt motivele pentru care oamenii care nu sunt leneși procrastinează?

  • Poate că nu ai energia necesară pentru a face lucrurile pe care vrei să le faci

Se întâmplă adesea imediat după ce termini programul la locul de muncă, ajungi acasă, și ai energie zero pentru orice altceva.

  • Nu știi dacă ar trebui să faci ceva sau nu

Se întâmplă când ai dubii cu privire la tine. Dacă lucrurile pe care vrei să le faci sunt puse la îndoială chiar de tine, înseamnă că ai dificultăți în a avea încredere în tine și ar trebui să pornești de acolo.

  • Nu ai claritate cu privire la ce vrei să faci sau la cum să abordezi ce vrei să faci

Se întâmplă oamenilor creativi. Pardon, oamenilor extrem de creativi. Se întâmplă atunci când ai prea multe idei și nu știi cum să alegi una și să te dedici ei pentru o perioadă de timp.

  • Nu te simți motivat

Se întâmplă pentru că nu ai un program clar pentru activitățile tale, așa că ajungi să (nu) faci ceva în funcție de starea de moment.

Acestea sunt doar câteva din motivele pentru care oamenii procrastinează, chiar dacă au timp liber.

Energia pe care ne-o oferă pasiunile dispare când avem timp liber

Poate că ești o persoană foarte pasionată și că ai îndeajuns de multe pasiuni în viața ta. Însă ți s-a întâmplat să ai timp liber și să simți că nu vrei să faci nimic în direcția pasiunilor tale?

În trecut, ai avut parte de momente când erai capabil să muncești din greu și simțeai cum corpul ți se umple de energie când erai implicat în pasiunile tale.

Sunt câteva motive pentru care asta se întâmplă, însă înainte să începi să cauți orice motiv, ar trebui să arunci o privire la activitatea principală din viața ta. În cazul majorității, acea activitate este jobul de la 9 la 5.

Dacă iubești ce faci la locul de muncă, posibil să nu îți mai rămână iubire să oferi pentru alte proiecte, chiar dacă par importante pentru tine. Pe de altă parte, dacă îți urăști locul de muncă, posibil să folosești asta pe post de scuză pentru a fi ocupat tot timpul, chiar dacă nu ești. De exemplu, după ce ajungi acasă de la job, simți că nu ar trebui să faci nimic altceva pentru că vrei să ai mintea limpede pentru a doua zi la birou.

Chiar și așa, aceste două perspective nu te ajută când încerci să înțelegi cum să nu procrastinezi.

În schimb, nu ar trebui să te gândești prea mult la asta. Voi detalia ideea mai târziu, însă momentan hai să ne concentrăm pe a face diferența dintre locul de muncă și orice altceva ai vrea să faci.

Tu nu ești locul tău de muncă și viața ta este mai mult decât locul de muncă pe care-l ai. Ai pasiuni și interese care trebuie alimentate dacă vrei să fii fericit și satisfăcut cu stilul de viață pe care-l ai.

Astfel, ar fi sănătos dacă ai putea să te uiți la situația ta ca la o reîmprospătare.

Imediat după ce pleci de la birou, gândește-te că ai parte de o mică reîmprospătare. Inspiră. Expiră. Apoi lasă toate gândurile care au legătură cu locul de muncă la pragul biroului și generează unele noi care au legătură cu pasiunile și interesele tale.

Forțează-te să începi orice

Posibil să simți că e prea dificil (chiar să ți se pară imposibil) să te implici în ceva atunci când nu mai ai energie.

Însă ar trebui să știi că sunt două tipuri de energie pe care le poți genera: energie fizică și energie mintală.

Atunci când simți că nu mai ai energie, cu siguranță vorbești despre cea mintală, generată de creierul tău. Însă mai există un tip de energie, cea generată de corpul tău.

Corpul tău se mișcă chiar și atunci când stai la calculator și scrii. Iar dacă ești pasionat de scris, fix asta ar trebui să faci. Să te așezi în fața calculatorului, să deschizi un fișier word, și să începi să scrii.

Orice vrei să faci și simți că nu poți, forțează-te să-l faci pentru cel puțin 15 minute. Restul va veni de la sine. Până la urmă, o minte și un corp care se află în mișcare au tendința să rămână în mișcare.

Mai mult de atât, vei observa cum o energie poate să o activeze pe cealaltă.

În cazul meu, atunci când încep să scriu, chiar dacă nu am chef, încep să generez energie mintală. Ce fac cu corpul meu mă ajută să generez gânduri și emoții pe care mintea le folosește pentru a construi energie.

Ce îți spui este important

Când vrei să nu mai procrastinezi, e important să înțelegi că ceea ce îți spui chiar contează. Pentru a fi mai specific, felul în care îți spui ceea ce îți spui e important.

De exemplu, să presupunem că vrei să slăbești și te decizi să începi să alergi. Poate că de trei ori pe săptămână e îndeajuns – luni, joi, și sâmbătă.

Când ziua de luni sosește, știi că urmează o alergare, însă ce îți spui?

  • Astăzi e luni, prin urmare ar trebui să alerg.
  • Astăzi e luni, prin urmare ies la alergat.

Dacă „ar trebui” e prezent, schimbă-l. În felul acesta, te concentrezi pe ce faci, nu pe ce ar trebui să faci.

Însă asta nu-i tot pentru că, chiar dacă îți spui că astăzi ieși la alergat, s-ar putea să nu o faci.

Cu siguranță ai avut zile în care ți-ai promis că faci ceva și, în zilele următoare, ți-ai dat seama că nu făcusei nimic. Poate că ai uitat sau poate că ai decis să faci altceva. Oricum ar fi, ți-ai găsit o scuză ca să nu mai faci ce-ți propusesei inițial.

Dacă vrei să eviți asta de acum înainte, îți va fi de ajutor să-ți creezi o listă de argumente pentru orice vrei să faci. Nu ar trebui să fie nimic special – doar scrie pe o hârtie argumentele tale pentru lucrul pe care vrei să-l faci și citește-le de fiecare dată când ai scuză pentru care să nu faci lucrul respectiv.

Cum să nu procrastinezi? Creează un calendar!

Nu orice calendar, ci unul care te face să fii activ.

Pentru acest timp de activitate, poți să folosești calendarul Seinfeld. Îl folosesc de ani buni și mă ajută foarte mult când vine vorba de setarea și atingerea obiectivelor.

Uite cum arată:

Calendarul Seinfeld

După cum poți observa, e mai mult decât un calendar.

Sunt câteva câmpuri pe care va trebui să le completezi, însă te poți descurca și fără ele.

Scopul acestui calendar este să te ajute să faci ceva în fiecare zi, pentru 30 de zile consecutive. Așadar, după ce îți setezi care este activitatea pe care o s-o faci zilnic, imediat după ce faci activitatea respectivă, trebuie să pui un X mare pe calendar, în dreptul zilei respective.

Am folosit acest calendar pentru următoarele activități:

  • Slăbit
  • Alergare
  • Dușuri reci
  • Meditație

De fapt, în 2017, mi-am setat câte o provocare de 30 de zile pentru fiecare zi a anului respectiv și am reușit să fac câteva lucruri interesante datorită acestui calendar. Poți citi mai multe despre provocările mele din 2017 în cartea Provocări de 30 de zile.

ATENȚIE: Calendarul Seinfeld poate provoca frustrări

Atunci când folosești calendarul Seinfeld, după o anumită perioadă de timp, vei putea să te uiți înapoi și să vezi cât de mult ai reușit să faci din ce ți-ai propus. Dacă nu vei vedea atât de multe X-uri pe calendarul tău, sunt șanse mari să nu te simți bine cu privire la propria persoană.

Dacă te simți motivat de faptul că nu ai reușit să faci ceva, atunci acest calendar îți poate fi de ajutor. În același timp, dacă te simți motivat de rezultatele tale din trecut, acest calendar îți poate fi de ajutor.

Pe de altă parte, dacă te frustrează faptul că nu ai rezultate și că nu ești capabil să ții pasul cu ce îți propui, atunci folosirea calendarului Seinfeld s-ar putea să nu fie o idee prea bună.

Să scrii într-un jurnal despre cum să nu procrastinezi s-ar putea să te ajute să înțelegi de ce o faci

Scriu de mai bine de 10 ani și experiențele pe care le-am avut până acum cu jurnalele au fost fantastice.

Nu scriu mereu într-un jurnal. Fac asta doar atunci când simt că trebuie s-o fac. Însă de fiecare dată când am făcut-o, m-a ajutat să înțeleg situația în care eram.

Probabil te întrebi care sunt lucrurile pe care le poți scrie într-un jurnal astfel încât să înțelegi mai bine cum să nu procrastinezi.

Scrie tot ce experimentezi, de la gânduri negative la gânduri pozitive, de la obstacole care îți mențin procrastinarea activă la orice îți oferă motivație și inspirație să continui să lucrezi.

Pentru a obține cât mai multe lucruri de pe urma experienței de scriere într-un jurnal, ar trebui să scrii zilnic și să revizuiești la sfârșitul fiecărei săptămâni ce ai scris. Asigură-te că ești atent la lucrurile care se îmbunătățesc, lucrurile care pot fi îmbunătățite, și lucrurile care s-au schimbat, astfel încât să te concentrezi pe cum să nu mai procrastinezi.

Joacă după o singură regulă: fie nu faci absolut nimic, fie faci ce ai de făcut

Limitarea deciziilor tale poate fi un factor important atunci când încerci să înțelegi cum să nu procrastinezi.

În timp ce regula asta poate să fie puțin cam extremă, îți oferă două alegeri: fie nu faci absolut nimic, fie faci ce ai de făcut.

Da, poți să nu faci absolut nimic oricât de mult îți dorești. Însă pentru cât timp crezi că vei putea face asta? Te vei plictisi și vei vrea să faci ceva, orice, doar ca să ai ceva de făcut.

A face absolut nimic nu înseamnă să te uiți la TV, să citești o carte, sau să stai pe Facebook. Să faci absolut nimic înseamnă să nu faci nimic. Punct.

În cele din urmă, te vei plictisi să tot faci nimic și îți vei muta atenția pe ce ai de făcut. Apoi poți face ce ai de făcut pentru 15-30 de minute și să te întorci la a nu face nimic. Însă asta-i ok. Nu e ca și cum „a face absolut nimic” s-a schimbat între timp și acum e o chestie cu totul nouă. Te vei plictisi din nou.

Și uite așa ajungi într-o buclă în care fie nu faci absolut nimic, fie faci ce ar trebui să faci. Și vei sări de la o activitate la alta până când vei realiza că ai făcut un sigur lucru: pe acela pe care trebuia să-l faci.

Concentrează-te pe a fi disciplinat, nu motivat

Disciplina este despre rutine – oamenilor nu le plac rutinele. Însă rutina ne ajută să construim obiceiuri, iar obiceiurile să construim disciplină.

Pentru foarte mulți oameni, o alternativă la disciplină este motivația. În timp ce motivația poate fi bună, aceasta vine și pleacă oricând dorește, nu primim niciodată aceeași cantitate de motivație, și este mereu conectată la altceva, ceea ce înseamnă că este externă.

Oamenii sunt motivați de multe lucruri și folosesc motivația pentru a face o schimbare, a obține ceva, sau pentru a se simți în general bine. Însă toate lucrurile care îți oferă motivație sunt externe.

În schimb, ar trebui să vezi disciplina ca o alternativă viabilă a motivației.

În timp ce motivația are legătură cu energia pe care o obții dintr-o sursă externă, disciplina este despre a crea un program cu promisiunea că vei face tot ce-ți stă în putință să te ții de programul respectiv.

Nu ar trebui să fie ceva mai mare decât lucrurile cu care te poți descurca cu ușurință. De fapt, ar trebui să fie atât de ușor încât să o poți face în fiecare zi, pentru cel puțin 30 de zile.

Atunci când vine vorba de disciplină, eu folosesc calendarul Seinfeld, despre care am vorbit deja.

Așadar, te încurajez să-ți creezi un program în loc să te uiți după motivație. Este posibil să te simți motivat din când în când însă nu ar trebui să lași rezultatele pe care le ai să fie decise de felul în care te simți.

Tu cum te asiguri că ajungi să nu procrastinezi?

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

Alege o unealtă

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ținem legătura pe e-mail. Completază formularul.

Prenume(Required)
Email
Politică

Fără spam. Îți promit.