Trăim într-o perioadă în care, dacă vrei ca oamenii să te recunoască (fie pe tine, fie produsele și serviciile pe care le dezvolți), trebuie să începi să te concentrezi pe construirea brandului.
Eventual, internetul va face ca totul să fie accesibil (deja se întâmplă) și într-un final totul va fi atât de ieftin încât nu vor știi în ce produse să mai aibă încredere. Chiar acolo, în mijlocul acestui haos, cu ajutorul brandului, vei putea să te conectezi cu clienții și să le vinzi ceva în care să creadă și să aibă încredere.
Construirea brandului nu este ușoară. Necesită timp și foarte mult efort.
Pentru că sunt de părere că construirea brandului este un proces compus din mulți pași, am vrut să împărtășesc cu tine cunoștințele pe care le am cu privire la construirea brandului, astfel încât să te poți orienta mai ușor când te apuci de treabă.
1. Începe cu ce știi despre tine
Și continuă cu ce știi că ceilalți știu despre tine.
Atunci când începi să lucrezi la construirea brandului, mai ales dacă acel brand este conectat la tine, este important să te cunoști foarte bine. În acest caz, ar trebui să te gândești la tine ca fiind produsul.
Mai mult de atât, ar trebui să știi ce ceilalți știu despre tine. Sau, cu alte cuvinte, unde vrei să ajungi.
De exemplu, dacă știi că investești între 8 și 10 ore pe zi pentru a te antrena pentru următorul turneu de tenis și vrei ca oamenii să știe despre tine asta pentru că îți dorești să-i inspiri să practice tenis, ar trebui să îți setezi acțiuni specifice care să-i ajute pe ceilalți să știe mai multe despre activitatea ta sportivă.
Până la urmă, construirea brandului este o combinație între ce știi tu despre tine și ce știu ceilalți despre tine.
Pentru a te asigura că ceilalți știu despre tine ce știi și tu despre tine, trebuie să fii consistent. Voi vorbi mai multe despre consistență la punctul al 4-lea.
2. Brandul este primit ca acțiuni și e păstrat ca emoții
Oamenii nu vor ține minte ce ai spus. Oamenii abia dacă vor ține minte ce ai făcut. Însă cu siguranță oamenii vor ține minte cum i-ai făcut să se simtă.
Prin intermediul acțiunilor și cuvintelor tale, ar trebui să ai următorul scop atunci când îți construiești brandul: să faci oamenii să simtă ceva. Iar acel ceva ar trebui definit de tine în mod specific, atât înainte să începi construirea brandului, cât și în timp ce faci asta.
Cum vrei să se simtă oamenii când interacționează cu conținutul tău?
Asta-i o întrebare la care ar trebui să știi răspunsul. Și nu ar trebui să fie doar ceva de genul „vreau ca oamenii să se simtă pozitiv”. Asta-i o afirmație superficială și sentimentul pozitiv este ceva general.
În loc să spui că vrei ca oamenii să se simtă pozitiv când interacționează cu brandul tău, spune că vrei să se simtă optimiști, încrezători, determinați, pasionați.
În loc să spui că vrei ca oamenii să se simtă iubiți când interacționează cu brandul tău, spune că vrei să se simtă devotați, pasionați, înțeleși, ascultați.
Imediat după, definește aceste emoții și asigură-te că le înțelegi. Este important să știi cum vrei să se simtă ceilalți. Îți va oferi claritatea de care ai nevoie atunci când livrezi un mesaj specific și de impact către ceilalți.
3. Fii onest și răbdător
Atât onestitatea cât și răbdarea sunt vitale în construirea brandului.
Onestitatea este importantă pentru că… ei bine, de ce naiba ai vrea să-ți minți potențialii clienți?
Oamenii mint adesea pentru că cred că dacă ascund adevărul sau comunică altceva decât adevărul, vor oferi mai mult sau ceva mai bun.
De exemplu, s-ar putea să minți pentru a găsi o colaborare mai bună sau pentru a face mai mulți bani. Însă a face mai mulți bani sau a avea o colaborare mai bună ar trebui să fie rezultatul a ceea ce ești și ce faci, nu al unei iluzii (sau minciuni).
Da, s-ar putea să dureze de 10 ori mai mult să ajungi acolo unde vrei să ajungi, însă crede-mă când îți spun că calitatea pe care o vei avea cu clienții tăi și cu cei care îți urmăresc brandul va fi de 10 ori mai benefică pentru pacea ta interioară.
Atunci când construiești brandul pornind de la onestitate, poți să creezi o comunitate onestă în jurul tău. Dacă asta e ce îți dorești, nu minți și încearcă să spui adevărul cât mai mult posibil.
Când vine vorba de răbdarea din spatele unui brand, este necesară pentru simplul fapt că nu poți construi nimic valoros peste noapte.
Altfel spus, numește un lucru pe care îl consideri valoros și despre care nu știai nimic în urmă cu o săptămână.
Valoarea lucrurilor pe care le ai în viața ta are legătură cu relația și conexiunea pe care o ai cu acestea – lucruri care necesită timp. Așadar, fii răbdător.
4. Fii consistent
Imaginează-ți că ai un loc (poate chiar îl ai) în care mergi în fiecare săptămână și unde fac o limonadă fantastic de delicioasă.
Dacă, după un timp, nu mai fac limonada respectivă, cel mai probabil vei căuta un alt loc care să-ți ofere o limonadă la fel de delicioasă.
Acolo, fix acolo, se observă lipsa consistenței. Locul respectiv îți oferea ceva ce aveai nevoie sau îți doreai și, dintr-o dată, nu ți l-au mai oferit.
Dacă nu ești consistent cu acțiunile tale, oamenii își vor schimba atenția pe altceva care le poate oferi lucrurile pe care se presupune că tu ar trebui să le oferi.
5. Colaborează cu alte branduri care au aceleași valori cu ale tale
Colaborările sunt foarte importante pentru construirea brandului.
Acestea sunt cea mai ușoară metodă să-ți construiești brandul și să-l faci mai cunoscut de alți oameni. Însă colaborările sunt ușoare doar atunci când întâlnești oamenii potriviți. Altfel, va fi un haos.
Așa cum probabil ai ghicit, trebuie să fii conștient de valorile pe care le ai.
În cazul meu, valoarea principală este optimismul și îmi este ușor să găsesc oameni sau branduri care au aceeași valoare pentru că este ușor de identificat. Sau a devenit ușor de identificat după atâția ani de consistență.
Și nu cred că voi putea să colaborez vreodată cu cineva care crede că optimismul nu e sănătos sau că e mai bine să fi realist. O colaborare cu astfel de oameni ar putea fi grozavă, însă nu este despre cei care dezvoltă colaborarea, ci despre cei care se bucură de rezultatele colaborării.
De exemplu, să presupunem că Apple și Samsung se decid să colaboreze. Imediat cum ai citit asta, te-ai gândit că ar fi ciudat, însă ți-e clar de ce?
Pentru foarte mult timp, atât Apple, cât și Samsung, au comunicat lucruri către clienții lor în moduri diferite și s-a întâmplat astfel pentru că Apple și Samsung cred în lucruri diferite, au valori și obiective diferite. În tot acest timp, cei care au rezonat cu valorile, convingerile și obiectivele Apple, au decis să rămână cu Apple. Același lucru este valabil și pentru Samsung.
Crezi că există o șansă ca Apple și Samsung să colaboreze și să creeze ceva de care să beneficieze ambele comunități? Probabil, însă cu eforturi fantastice. Și ar fi mult mai ușor atât pentru Apple, cât și pentru Samsung, să găsească alte companii cu care să colaboreze, care au aceleași valori, convingeri și obiective.
6. Construirea brandului personal este despre a fi tu
Acest lucru se aplică și companiilor, însă funcționează mai mult pentru brandul personal.
Uite un exemplu ciudat.
Imaginează-ți că ai în fața ta 10 furculițe. Toate arată la fel. Toate sunt făcute din același metal. Toate au aceeași dimensiune. Toate sunt identice.
Îți va păsa dacă vreuna din ele se va rupe sau dacă vei pierde vreuna? Nu, nu chiar. Vei avea alte 9 furculițe pe care le vei putea folosi.
Același lucru nu poate fi aplicat la oameni pentru că nu putem fi clonați. Suntem toți unici și diferiți în felul nostru. Și ar trebui să ne exploatăm unicitatea pentru a crea relații remarcabile cu toți cei pe care îi întâlnim.
Însă chiar dacă nu putem fi clonați, putem avea interese asemănătoare.
De exemplu, sunt sigur că sunt foarte mulți oameni care pot picta sau croșeta. Așadar, ce face unul din acești pictori diferit de restul pictorilor? Cu siguranță, personalitatea acestuia.
Asigură-te că ești tu cu fiecare ocazie pe care o ai. Va face o diferență fantastică în procesul construirii brandului, fie al tău, fie al companiei tale.
7. Cunoaște-ți mediul
Se simte ca și cum tot ce am menționat până acum se aplică mai mult pentru freelanceri, soloprenori, și antreprenori. Însă poți să-ți construiești brandul și să ai un brand puternic chiar dacă lucrezi într-o corporație.
Tot ce am menționat anterior funcționează perfect și dacă ești angajat, însă trebuie doar să fii conștient de mediul în care lucrezi.
Și în timp ce nu trebuie neapărat să fii prezent în social media (chiar dacă ar fi de ajutor, nu e vital), construirea brandului personal în interiorul unei corporații, ca și angajat, va necesita același efort pe care îl aloci construirii relațiilor remarcabile cu cei din jurul tău.
8. Creează-ți un manual de brand – doar pentru site, social media, și materiale fizice
Atunci când vine vorba de prezența ta pe internet, este important să fii consistent cu tot ceea ce este vizual.
Va trebui să folosești același font (sau fonturi) și aceleași culori. La fel de mult, va trebui să ai grijă că folosești aceeași simetrie peste tot.
De exemplu, dacă logoul tău are culorile verde și negru și literele din logo au un spațiu de 3 pixeli între ele, nu schimba niciodată asta. Sunt câteva situații excepție, însă sunt puține și nu are rost să aprofundez subiectul.
Același lucru se aplică și la materialele pe care le printezi. Dacă ai un spațiu de 2 centimetri între logo și marginea de sus și din stânga a lucrurilor pe care le printezi, atunci asigură-te că spațiul de sus este mereu prezent.
Aspectul vizual al brandului tău este foarte important. Și este important pentru că oamenii sunt, mai mult decât orice altceva, creaturi vizuale.
9. Comportament, comportament, comportament
Acesta va fi cel mai dificil lucru.
Imaginează-ți că ești gamer și că faci streaming cu jocuri video între 4 și 8 ore în fiecare zi. Aceasta este activitatea ta principală… sau cel puțin așa pare. Însă dincolo de asta, cei care te privesc, vor putea să-ți vadă comportamentele.
Cei care te privesc vor vedea ce limbaj ai, când ești nervos, când râzi, când… faci orice din ceea ce faci.
Lucrul inteligent aici ar fi să-ți creezi un set de comportamente și să încerci să-l implementezi în orice ai face. Aceste comportamente ar trebui să fie pozitive, astfel încât cei care te privesc să vrea să te privească din ce în ce mai mult.
Însă asta nu-i tot.
Aceleași comportamente ar trebui să le ai atunci când nu faci streaming. Până la urmă, brandul tău nu se întâmplă doar într-un anumit interval de timp.
Acțiunile brandului tău se întâmplă oricând și oriunde. Asigură-te că faci lucruri care sunt pe placul tău și că ai comportamente care să te ajute să creezi relații de calitate cu cei cu care interacționezi.
Experiment: Care este sunetul, culoarea, sau mirosul brandului tău?
Dacă ai investit deja mai mult de un an în construirea brandului, atunci ar trebui să poți să răspunzi întrebării de mai sus.
Tratează acest exercițiu ca pe un experiment, vezi cât de bine îți cunoști brandul și cât de ușor îl poți asocia cu diverse lucruri.
♥ Mă numesc David Mitran
Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.
Hai să ne cunoaștem
Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.
Fără spam. Îți promit.