Scopul unui business, pentru foarte multe companii, are legătură cu două lucruri: produs și concept. Tu cum definești scopul unui business?
Produs
substantiv neutru
- ceva ce este fabricat sau crescut pentru a fi vândut, adesea în cantități mari;
- un serviciu pe care consumatorul în poate cumpăra de la o instituție financiară pentru a investi sau economisi bani;
- ceva ce este disponibil pentru vânzare.
Concept
substantiv neutru
- idee pentru un nou produs sau o modalitate de a vinde un produs;
- idee, teorie, etc. despre un subiect particular.
Voi porni cu concluzia articolului, aceasta fiind următoarea: în timp ce produsul este forma, conceptul este substanța.
Pentru a avea un scop pentru business, înainte de toate trebuie să creezi substanța și abia apoi să îi oferi o formă
În acest moment mă gândesc la cărți de succes – bestsellers care au fost citite de sute de mii de oameni.
De exemplu, să vorbim despre „Be Obsessed or Be Average”, de Grant Cardone.
Produsul este o carte, însă atunci când analizezi conceptul cărții, poți observa câteva lucruri interesante. Conceptul este despre cum să fii obsedat cu lucrurile care contează în viață și cum să îți schimbi obsesia orientată către acțiuni negative în una orientată către acțiuni pozitive.
„The One Thing”, de Garry Keller, este o altă carte cu un concept la fel de interesant, despre cum să găsești acel lucru care îți oferă cele mai multe rezultate și să te concentrezi pe el.
„Start With Why”, de Simon Sinek, este o altă carte. Însă ghici ce? Conceptul acesteia este incredibil și este despre scopul acțiunilor tale.
Vezi tu, dacă te gândești la aceste creații, atunci când le cumperi, nu le cumperi pentru produsul de care sunt reprezentate. Nu le cumperi pentru că sunt cărți. Le cumperi pentru că pentru tine este important conceptul asociat produsului. Vrei să înveți mai multe despre lucrurile care te interesează și să devii bun la asta.
Chiar în timp ce scriu articolul, mă uit la „Start With Why” pe Amazon și văd că această carte este sub categoria Business Culture. În continuare, în această categorie, în primele 10 pagini, sunt numai cărți despre concepte de business, nu despre business.
Iar apoi, am ajuns aleatoriu la pagina 46 și am găsit o carte dezvoltată de Harvard Business Review, numită HBR Guide to Delivering Effective Feedback (HBR Guide Series) care are un singur review de 4 stele.
Mai toată lumea știe de Harvard, însă de ce această carte nu este populară? Pentru că nu este vorba despre produs, ci despre concept.
Conceptul este ÎNTOTDEAUNA conectat la un scop
Dacă îți setezi să scrii o carte, după un timp vei avea cartea respectivă.
Însă dacă îți setezi un scop, vei avea o misiune, iar misiunea aceasta este întotdeauna de livrarea scopului către lumea în care trăiești și a lăsa lumea să îți descopere aspirațiile.
Produsul este doar o unealtă care te va ajuta să transmiți mesajul mai departe.
Dacă vrei să încurajezi oamenii să alerge, o carte nu te va ajuta prea tare. Sau cel puțin nu te va ajuta la fel de mult precum o serie de evenimente de alergare în care să-i inspiri pe ceilalți prin propriul exemplu.
Dacă vrei să încurajezi oamenii să meargă pe Marte, o serie de evenimente posibil să nu te ajute prea tare. Sau cel puțin nu te vor ajuta la fel de bine precum construirea unei rachete, cu care să te duci pe Marte, iar de acolo să faci live streaming.
Nu îți seta să creezi o carte, un curs online, sau o aplicație pentru smartphone. Setează-ți să creezi un concept care va soluționa o nevoie.
Motivul din spatele produsului tău
Poate că este prima dată când conștientizezi importanța conceptului.
În cazul în care ești într-o astfel de situație și ai dezvoltat deja niște produse, a venit timpul să le îmbunătățești calitatea.
Întreabă-te de ce le-ai dezvoltat și de ce este important pentru tine să vinzi acele produse. Întreabă-te care este scopul măreț al produselor tale și cum vor putea acestea să îmbunătățească viața celor care le cumpără.
Așa cum spune Simon Sinek în discursul său care este disponibil pe TEDx, cu siguranță știi ce vinzi. Poate chiar știi și cum să vinzi ceea ce vinzi. Însă sunt șanse mari să nu știi de ce vinzi ceea ce vinzi.
A-ți adresa întrebări de tip „De ce?” îți va elibera perspectiva și te va face să înțelegi scopul unui business în această lume haotică. Și îl vei înțelege nu doar pentru produsele tale, cât și pentru acțiunile tale, relațiile pe care le ai, și orice altceva în jurul căruia a fost construită viața ta.
♥ Mă numesc David Mitran
Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.
Hai să ne cunoaștem
Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.
Fără spam. Îți promit.