Published On: 06/05/20168.9 min read

Afacerea, la fel ca orice alt lucru, poate fi împărțit pe categorii. Iar în cazul bussiness-ului, eu văd următoarele categorii conexe:

  • Partea online și partea offline;
  • Partea umană și partea tehnică.

Fiecare business are cele 4 categorii de elemente (online, offline, uman și tehnic) și le voi lua pe fiecare în parte, explicându-ți avantaje, dezavantaje, beneficii și metode prin care poți să obții ce-i mai bun din fiecare.

Înainte de toate, ce înseamnă să ai succes?

Ei bine, succesul poate însemna multe lucruri, însă se va rezuma întotdeauna la un singur lucru.

Indiferent că succesul pentru tine înseamnă să poți să ajuți 10 oameni în fiecare lună sau să dezvolți câte un proiect pentru familiile nevoiașe în fiecare an, succesul se va măsura în cifrele pe care le ai.

Succes = cifrele din spatele rezultatelor.

Cum măsurăm rezultatele? Evident, în funcție de obiectivele pe care ni le setăm.

Dacă obiectivul tău este ca luna aceasta să ajuți 10 oameni să alerge 3 km, iar la sfârșitul lunii ai ajutat decât 7 oameni, asta înseamnă că nu ai avut succes?

Succesul a fost acolo, însă nu a fost la nivelul așteptărilor tale.

Din punctul meu de vedere, succesul înseamnă cifre. Și atât. Din momentul în care ai cifre, înseamnă că ai rezultate. Iar acele rezultate, oricât de mici ar fi, reprezintă succese.

Acestea fiind zise, cum poți să-ți gândești afacerea astfel încât să ai parte de cifre și rezultate?

Online: începuturile business-ului tău

În momentul prezent am ajuns în acel stagiu în care poți face bani fără ca măcar să ieși din casă, așadar consider că elementul online al unui business este cel mai important.

Când te gândești la elementul online al unui business, care este primul lucru care-ți trece prin minte?

Cred că cel mai întâlnit răspuns ar fi website-ul. Însă asta nu înseamnă că, din momentul în care vrei să dezvolți un business în online, trebuie să începi cu website-ul.

Din moment ce online-ul pare să fie elementul cel mai important, în era prezentă, al unui business, atunci mă gândesc că dacă vrei să începi un nou business, îl începi din online. Nu?

Ei bine, ai avea tendința să te apuci imediat de website, însă, până acolo, mai sunt alți câțiva pași de făcut.

1. Cunoaște-te pe tine

Afacerea ta și cu tine aveți un lucru în comun, și anume pasiunea ta. Afacerea ta ar trebui să fie construit în jurul pasiunii tale.

Dacă te cunoști pe tine, îți cunoști pasiunile. Dacă îți cunoști pasiunile, poți dezvolta un business foarte ușor, muncind fără să simți că depui efort, chiar și câte 10-12 ore pe zi.

De asemenea, pasul acesta este foarte important și pentru succesele ce vor urma.

Dacă succesele tale sunt conectate la o pasiune de-a ta, atunci satisfacția din spatele succeselor va fi cu adevărat puternică. În caz contrar, nu doar că nu vei simți satisfacție, însă s-ar putea să renunți la obiectivele tale pe parcurs, pentru simplul fapt că nu sunt conectate la o pasiune.

2. Definește-ți audiența

Trebuie să știi cu cine-ți vei împărtăși pasiunea. Dacă spui că cu toată lumea, atunci vei greși. Pentru că Gigel, care meșterește în fiecare zi la Dacia lui din ’94, n-o să fie interesat de împletiturile tale.

Dacă nu ai nicio audiență, cum știi la cine va ajunge mesajul?

E simplu. La început vei avea de-a face cu o audiență fictivă. Și chiar dacă este fictivă, te va ajuta extraordinar de mult.

Dacă tu faci împletituri și alte lucruri handmade, atunci ai putea spune că afacerea ta este destinat acelor oameni pasionați de lucruri create manual, oamenilor creativi care doresc să-și mărească colecția de accesorii handmade și așa mai departe.

Având în minte o astfel de persoană te va ajuta să transmiți mesajul ceva mai ușor și prin simplul fapt că vei transmite mesajul într-un anumit fel, către un anumit tip de oameni, audiența fictivă creată anterior se va transforma în una reală, foarte apropiată de cea fictivă.

Și uite așa, ajungi să controlezi audiența ce urmează să se creeze în jurul business-ului tău, într-o oarecare măsură, încă de la început.

3. Fii specific și fă un singur lucru

Dacă te-ai decis că audiența ta are între 20 și 35 de ani și iubește accesoriile handmade precum brățări și coliere, începe cu mesaje și produse care să îți targeteze o astfel de audiență.

Dacă, între timp, vrei să faci și genți sau portofele handmade, ți-aș recomanda să păstrezi ideea pentru mai târziu. Pentru acel moment în care ideea inițială dă roade și aduce rezultate.

Vei avea foarte multe idei și tendința va fi să le implementezi pe toate. Cu cât pui în practică mai multe lucruri, cu atât energia și atenția ta vor fi distribuite către mai multe lucruri, și asta îți va reduce din productivitate și eficiență.

4. Platforma

Cel mai simplu mod în care poți avea o platformă este să te duci pe wordpress.org și să-ți faci un blog. Dacă aveai de gând să faci asta, atunci oprește-te.

WordPress.org este o platformă unde copiii se joacă cu jucării când se plictisesc.

Dacă vrei, cu adevărat, să ai un business, atunci vei avea nevoie de un host, de un domeniu și vei avea nevoie să investești câteva ore în a învăța niște lucruri.

Eu folosesc host de la chroot.ro și tot de la ei am cumpărat domeniul. Hostul te va costa în jur de 20-30 euro pe an, iar domeniul (atât timp cât este .ro) te va costa 50 euro și-l vei plăti o singură dată.

Ce va trebui să înveți? Va trebui să înveți să folosești hostul, să administrezi câteva lucruri precum: instalarea platformei wordpress pe hostul personal, conectarea domeniului la platformă, administrarea e-mail-urilor, administrarea platformei, și va trebui să înveți Photoshop, HTML și CSS – măcar la nivel basic.

Nu te teme, le vei învăța ușor. Mai ales dacă toată afacerea este conectată la o pasiune de-a ta. Dorința de a-ți transforma pasiunea în business te va ajuta foarte mult să înveți ușor toate lucrurile acestea și multe altele.

5. Produse și servicii

Nu recomand ca în momentul în care ai făcut platforma să ai și produse sau servicii puse pe platformă. Poți face asta, însă sunt slabe șanse ca oamenii să cumpere.

De ce? Pentru că pentru a vinde, ai nevoie să dezvolți o relație cu audiența ta. Și pentru a dezvolta o relație cu audiența, ai nevoie să ai o audiență.

De obicei, durează între 3 luni și 12 luni până când ajungi să ai o comunitate în jurul platformei tale, formată din câteva sute de oameni, cu care să poți interacționa și care să aibă încredere în tine. Iar încrederea pe care o au în tine este vitală pentru vânzările tale.

Nimeni nu va cumpăra ceva de la tine dacă nu va avea încredere în tine.

Offline: networking și socializare

Dacă ai de gând să-ți faci un magazin undeva în oraș unde să-ți vinzi produsele, atunci răzgândește-te.

Oricât de mult profit ai avea, investiția într-un magazin (chirie + utilități + mobilier) te va costa îndeajuns de mult încât să poți investi costurile respective în alte lucruri.

În schimb, poți alege să închiriezi spațiu pentru un birou, asta în cazul în care afacerea a ajuns la un anumit nivel și vrei să fii mai profesionist.

Pe de altă parte, în ce constă elementul offline al business-ului?

Ei bine, constă în networking și socializare.

Să fii prezent doar în mediul online, nu va fi îndeajuns. Vorbeam mai devreme de relația pe care o ai cu audiența ta și de încrederea pe care aceștia o au în tine. Din momentul în care te întâlnești cu oamenii, vor avea posibilitatea să interacționeze cu tine și să te cunoască mai bine, lucruri care vor consolida conexiunea dintre voi.

Fii prezent la cât mai multe evenimente. Interacționează cu persoane fizice și juridice. Încearcă să dezvolți parteneriate cât mai multe care să te ajute să ai vizibilitate.

Și, cel mai important, anunță-ți audiența că vei fi prezent la evenimentele respective.

Uman: interacțiunea și importanța acesteia

Gândește-te că, atunci când îți dezvolți platforma construiești, de fapt, un canal de comunicare. O metodă de interacțiune între tine și persoana de la capătul celălalt.

Văd foarte multe site-uri unde îmi sunt prezentate tot felul de informații și atât. Însă partea de interacțiune lipsește. Nu mă mulțumește să intru să citesc niște informații, vreau să simt că autorul este acolo și că dorește să comunic cu el. Vreau să cred că își dorește să-l cunosc și că nu stă ascuns în carapace.

Dacă platforma ta are doar elementul tehnic, atunci oamenii nu vor rămâne prea mult lângă tine, mai ales dacă până în momentul respectiv nu te-au mai întâlnit niciunde altundeva.

Tehnic: automatizare și eficientizare

Ar fi nebunesc să strângi o comunitate de câteva sute de oameni în jurul platformei tale și să trimiți fiecărui om un mail. Chiar dacă ai da copy / paste la mail, tot ar dura câteva ore să finalizezi procesul.

Ar fi nebunesc să generezi câte o factură pentru fiecare comandă care ție făcută. Dacă ai câte 10 comenzi pe lună, poate că ți se pare ușor. Însă, dacă ai 1000 de comenzi pe lună, ce te faci?
Există softuri care să te ajute să-ți eficientizezi munca și, în loc să te concentrezi pe crearea unor facturi sau trimiterea unor mail-uri, să te poți concentra pe dezvoltarea afacerii.

Până la urmă, te interesează să îți crești afacerea, nu să faci muncă de chinez.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email

Fără spam. Îți promit.