Published On: 05/01/20156.2 min read

Marea majoritate a oamenilor nu sunt conștienți de ceea ce transmit atunci când comunică, iar prin a transmite aici mă refer la ceea ce spui combinat cu felul în care o spui. De exemplu, să presupunem că ai o conversație, iar cealaltă persoană spune cu un ton monoton „Sunt atât de entuziasmat de oportunitatea de a lucra cu tine”. Expresiile faciale sunt lipsite de viață și nu se uită în ochii tăi când o spune. Tu ai această barieră în comunicare?

Articolul de astăzi te va face să conștientizezi mai bine felul în care transmiți mesajul, ajutându-te cu sfaturi practice care te vor ajuta să ai parte de impactul dorit.

Bariera 1 – Lipsa de entuziasm

Chiar crezi cu adevărat că produsul tău este mai bun decât cel al competiției? Transmiți atât de multă încredere câtă spui că ai? Beneficiile produsului tău nu vor ajunge în mintea oamenilor așa cum îți dorești dacă nu comunici cu pasiune, entuziasm și nu arăți lucrurile acestea prin intermediul expresiilor faciale

Cum să eviți această barieră în comunicare? Simplu! Arată-le oamenilor entuziasmul tău!

  • Începe să acorzi atenție expresiilor faciale pe care le folosești atunci când le folosești. S-ar putea să nu fii conștient atunci când te încrunți sau când îți dai ochii peste cap;
  • Fii sigură că expresiile faciale sunt în concordanță cu ceea ce spui. Dacă zâmbești în timp ce comunici un mesaj negativ, atunci se va crea o discrepanță între expresiile faciale și mesajul pe care îl transmiți. Aceeași discrepanță apare și când comunici un mesaj pozitiv fără nicio expresie facială;
  • Odată ce ai ajuns să conștientizezi expresiile faciale pe care le folosești, practică încorporarea acestora în mesajul pe care îl transmiți, făcându-le să se plieze cât mai bine pe ceea ce spui.

Bariera 2 – Gesturile care distrag

Am observat foarte multe persoane care gesticulează folosindu-se de pixuri, creioane, sau alte ustensile și care, chiar și așa, nu se simt confortabil. Cea mai mare problemă este că nu știm ce să facem cu mâinile atunci când vorbim.

Dacă mâinile tale ar putea vorbi, atunci gândește-te la cum ar putea acestea transmite mesajul, fără ca tu să scoți vreun cuvânt și totodată audiența să înțeleagă. Ar trebui să-ți pui următoarele întrebări:

  • Atunci când vorbești gesticulezi prea mult sau prea puțin?
  • Gesturile tale au un scop?

Cum să eviți această barieră în comunicare? Simplu! Folosește gesturile pentru a crea empatie!

Vorbitorii de succes folosesc gesturile pentru a crea empatie. Pentru a gesticula cu succes, trebuie să te oprești din a-ți avea coatele fixate undeva la nivelul taliei sau să te oprești din a crea câteva gesturi repetitive. În schimb, alege să îți lărgești orizontul și să dai voie mâinilor să empatizeze cu mesajul transmis.

Vei avea parte de beneficiile următoare:

  • Atunci când gesturile transmit un mesaj cu adevărat vizual, vor ajunge să țină minte mai bine mesajul și pentru mai mult timp;
  • Gesturile vor atrage atenția ascultătorilor;
  • Gesturile adaugă energie mesajului tău.

Bariera 3 – Lipsa de concentrare

Cu cât adaugi mai multă informație ce nu este necesară, cu atât riscul ca audiența să interpreteze greșit mesajul va crește.

Cum să eviți această barieră în comunicare? Simplu! Fii concentrat!

  1. Când începi să spui prea multe și simți că trenul stă să deraieze, atunci apasă pe frână și revin-o pe drumul cel bun, luând o PAUZĂ;
  2. Păstrează-ți obiectivul în minte. Gândește în termeni în care ascultătorul dorește să afle ceea ce tu vrei să-i transmiți;
  3. Pune gânduri în cuvintele pe care le folosești;
  4. Concentrează-ți mesajul în trei puncte semnificative;
  5. Oferă atenție ascultătorilor.

Bariera 4 – Folosirea PowerPoint ca o cârjă

PowerPoint nu a fost conceput pentru a fi folosit de tine pe post de notițe. Scopul acestei unelte este de a consolida mesajul pe care tu îl transmiți, prin prisma unor elemente vizuale precum imagini, grafice, diagrame, videoclipuri și așa mai departe.

Cum să eviţi această barieră în comunicare? Simplu! Concepe elemente vizuale, nu slide-uri pline de cuvinte.

Felul în care concepi elementele vizuale ale prezentării tale va determina abilitatea de a sta conectat cu ascultătorul:

  • Crează slide-uri PowerPoint cu mai multe imagini și mai puține cuvinte;
  • Întreabă-te „De ce folosesc acest slide?” pentru fiecare slide în parte;
  • Identifică felul în care slide-urile tale PowerPoint consolidează cel mai bine mesajul, în funcție de următoarele criterii:
    • Așteptările și nevoile audienței;
    • Experiența și nivelul de cunoștințe ale audienței;
    • Obiective;
    • Timpul alocat;
    • Numărul de participanți.
  • Păstrează detaliile pentru handout-uri. Ascultătorii vor aprecia o abordare conversațională cu interacțiune între tine și ei;
  • Stai departe de utilizarea în exces a calculatorului. Dacă ești mereu lângă mouse și la fiecare 10 secunde apeși click, în mod sigur nu se vor mai concentra pe mesaj, ba chiar este posibil să înceapă să se simtă frustrați pentru că nu le acorzi atenție;
  • Dacă ai folosit PowerPoint pentru mai mult de 6 luni, este timpul să faci o schimbare;
  • Încetează să nu le mai acorzi atenție membrilor audienței tale pentru că discuți cu elementele vizuale de pe slide-uri. Vorbește doar atunci când vezi ochii audienței tale. Fă o pauză când indici un anumit element vizual, însă întotdeauna rămâi conectat la audiența ta.

Bariera 5 – Folosirea cuvintelor de legătură

Cuvintele de legătură care reprezintă o barieră în comunicare sunt următoarele: mmmm, ăăăăă, aaaaa, ââââ. Partea interesantă este că nu am văzut la niciun vorbitor bine pregătit astfel de cuvinte de legătură.

Cum să eviți această barieră în comunicare? Simplu! Elimină cuvintele de legătură sau pregătește-te mai bine!

Vei avea parte de următoarele beneficii:

  • Ajungi să transmiți mesajul fără bâlbâieli;
  • Lipsa cuvintelor respective de legătură arată ca o gură proaspătă de aer;
  • Captezi atenția audienței;
  • Ai control asupra mesajului transmis.

De asemenea, sunt beneficii și pentru membrii audienței:

  • Audiența va asculta, înțelege și răspunde;
  • Audiența va acționa la ceea ce tu spui.

Bariera 6 – Lipsa contactului vizual

Singura modalitate prin care poți construi o relație este prin intermediul încrederii. Atunci când uiți ceea ce ar trebui să zici, te vei uita pe tavan, în podea, la slide-urile tale sau oriunde altundeva numai nu la ascultători.

Cum să eviți această barieră în comunicare? Simplu! Păstrează contactul vizual cu audiența.

Atunci când vorbești la mai mult de două persoane, fă contact vizual cu o singură persoană până la sfârșitul unei propoziții. Fă o pauză cât timp faci tranziția la o altă persoană și continuă-ți ideea.

Atunci când repeți, pune-i pe cei care te ascultă să îți ofere feedback imediat, în cazul în care observă că te uiți în altă parte.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

Alege o unealtă

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ținem legătura pe e-mail. Completază formularul.

Prenume(Required)
Email
Politică

Fără spam. Îți promit.