Acest articol este scurt și la obiect. În continuare găsești peste 30 de sfaturi practice pentru orice vorbitor în public, care să te ajute să îți calibrezi munca.
Pregătește-te să fii un vorbitor în public
- Cunoaște „cine” și „de ce” înainte să începi: cine îți va fi audiența și de ce îi vorbești acesteia.
- Dacă nu-ți cunoști audiența, cere persoanei datorită căreia ai ajuns să vorbești câteva informații despre audiență.
- Vorbește despre un subiect pe care îl cunoști. Audiența te va respecta dacă va vedea că știi despre ce vorbești.
- Vizitează locul în care vei vorbi cu câteva zile înainte de evenimentul oficial. Plimbă-te pe scenă astfel încât să te simți confortabil când momentul cel mare va sosi.
- Gândește-ți nevoile în avans. Cunoaște-ți echipamentul și elementele vizuale de care vei avea nevoie și află de unde poți face rost de ceea ce nu ai.
Vorbitul în public necesită o bună ascultare
- Marea majoritate a oamenilor au o atenție de aproximativ 3 minute asupra unei singure idei.
- Folosește „condimentele” cu atenție. Prea puține vor face ca discursul să fie plictisitor, iar prea multe vor oferi un gust neobișnuit audienței tale.
- Folosește, dacă este nevoie, 1-2 gesturi dramatice în tot discursul tău. Acestea vor atrage atenția și va face audiența să rămână concentrată.
- Întotdeauna fă contact vizual cu membrii audienței tale, însă nu mai mult de câteva secunde cu fiecare membru.
- Felul în care arăți poate întări sau slăbi un discurs. Dacă audiența este distrasă de cravata ta, atunci s-ar putea să îți urmărească doar cravata și să nu îți asculte cuvintele.
- Fii conștient de lucrurile care pot ofensa audiența și apoi tratează-i cu respect.
Organizarea și condimentarea discursului
- Condimentarea poate include următoarele: anecdote, glume, comentarii acide, scurte versuri, statistici pertinente, amintiri personale, etc.
- Fă-ți un obicei din înregistrarea zilnică a lucrurilor pe care le consideri interesante pentru viitoarele tale discursuri. Notează-le oricât de rapid poți, astfel încât acestea să fie cât mai originale.
- Păstrează totul cât mai simplu.
- Un vorbitor în public de succes este un bun cititor. Extinde-ți obiceiurile legate de citit și îți vei extinde astfel și instrumentele necesare discursului tău.
Fă-ți temele
- Fă cercetarea în mintea ta, caută după anecdote, experiențe personale și alte lucruri importante care pot condimenta discursul.
- Nu te baza doar pe o căutare pe internet. Folosește-ți biblioteca.
- Dacă ești nelămurit, caută la librărie, acolo poți găsi orice.
- Ia notițe! Consideri că dacă atunci când citești dai peste o idee foarte bună nu este nevoie s-o notezi pentru că o vei ține minte? În mod sigur nu o vei ține minte, așa că noteaz-o.
- Păstrează toate sursele de unde ai făcut rost de informație, astfel încât să o poți specifica mai târziu.
- Rezumă toate ideile astfel încât să poată fii ușor de înțeles.
Tipurile majore de discursuri
- Discursurile persuasive oferă o opinie ce trebuie dovedită. Dacă nu dovedeşti nimic, nu-ți convingi audiența.
- Discursurile informative pot deveni foarte informative dacă sunt prea îndesate cu statistici.
- Discursurile cum-să pot fi foarte interesante atât pentru audiență, cât și pentru orator. Ține minte că tu ești centrul atenției, nu elementele tale vizuale.
- Oricare ar fi ocazia specială, ține minte că audiența nu se află acolo pentru a-ți auzi ție discursul.
Crearea unei scheme
- Schema respectivă este doar un schelet, reprezentând structura de bază a discursului. Vei adăuga mai multe informații în procesul de scriere al acestuia.
- Schema este la fel de bună ca notițele.
- Ține minte regula următoare când iei notițe: când nu știi ce să faci, nu abandona!
- Ai grijă să incluzi sursa informațiilor.
- Dacă țintești după nimic, vei nimeri de fiecare dată.
Construirea efectivă
- Ține minte să explici fiecare idee majoră, de ce este aceasta relevantă și cum va ajuta audiența.
- Ca o regulă generală, discursul tău ar trebui să nu aibă mai puțin de 3 idei majore și nu mai mult de 5.
- Un discurs este scris pentru a fi auzit, nu citit.
- Câteva metode prin care îți poți organiza discursul: în mod cronologic, în funcție de subiecte, cauză și efect, problemă și soluție, pas cu pas.
Termină-ți discursul spectaculos
- Fii concis. Audiența are tendința să se oprească din ascultat atunci când observă că ceea ce ai de spus este pe sfârșite.
- Nu introdu informație nouă în concluzie.
- Concluzia reprezintă finalul discursului, nu o altă parte a acestuia.
- Mai multe cunoștințe despre ceea ce ai spus până la concluzie sunt ineficiente. Spune-i audienței cum să folosească informația pe care doar ce ai prezentat-o, într-un mod practic.
♥ Mă numesc David Mitran
Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.
Hai să ne cunoaștem
Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.
Fără spam. Îți promit.