Published On: 05/10/20142.8 min read

Așa cum vedeam în articolul anterior, a formula un obiectiv specific este unul din primii pași importanți în construirea discursului de succes. Atunci când începi să-l formulezi, îți recomandăm să ții cont de principiile expuse în paragrafele ce urmează:

Un obiectiv specific trebuie scris precum o frază prin care să iei inițiativa, nu un fragment

Ineficient: Calendare

Eficient: Să-mi informez audiența despre cele mai populare tipuri de calendare folosite în zilele noastre.

Declarația ineficientă este adecvată ca un anunț pentru subiectul pe care-l abordezi, însă nu este îndeajuns de puternică pentru a indica obiectivul specific.

Exprimă-ți obiectivul ca o declarație, nu ca o întrebare

Ineficient: Ce reprezintă Dia de los Muertos?

Eficient: Să-mi informez audiența despre evenimentul istoric al mexicanilor numit Dia de los Muertos.

Întrebarea ar putea stârni curiozitatea audienței, însă nu este eficientă în rolul unui obiectiv specific. Nu oferă nicio indicație despre direcția pe care discursul o va avea sau despre lucrul pe care oratorul speră să-l obțină.

Evită limbajul figurativ în formularea obiectivului

Ineficient: Să-mi conving audiență că politica campusului cu privire la parcarea oferită studenților este de tot rahatul.

Eficient: Să-mi conving audiența că politica campusului cu privire la parcarea oferită studenților ar trebui revizuită și să se ofere mai multe locuri acestora după orele 17:00.

Cu toate că obiectivul formulat ineficient indică o nemulțumire din partea oratorului, aceasta nu este clară sau specifică și nu se știe exact ceea ce acesta dorește să obțină. Limbajul figurativ poate întări ideile într-un discurs, însă este prea ambiguu pentru formularea unui obiectiv.

Limitează-ți formularea obiectivului la o singură idee, distinctă

Ineficient: Să-mi conving audiența să devină tutori și să investească timp în jocurile olimpice.

Acest obiectiv are la bază două idei fără nicio legătură între ele, fiecare dintre ele putând fii subiect pentru un discurs. Cel mai simplu lucru de făcut aici este să selectezi unul din cele două și să abordezi doar unul în cadrul discursului tău.

Eficient #1: Să-mi conving audiența să devină tutori.

Eficient #2: Să-mi conving audiența să investească timp în jocurile olimpice.

Acest lucru înseamnă că nu vei putea folosi niciodată prepoziția „și” în obiectivul discursului tău? Desigur că nu. Să presupunem că obiectivul specific este „Să-mi informez audiența despre tipurile de sport ce pot fi practicate de amatori și beneficiile acestora asupra organismului uman”. În acest caz, prepoziția „și” unește două idei care sunt conectate foarte bine.

Fii sigur că obiectivul specific nu este prea vag sau general

Ineficient: Să-mi conving audiența că ceva ar putea fi făcut pentru sistemul medical.

Eficient: Să-mi conving audiența că guvernul ar trebui să adopte un sistem național de asigurare a sănătății pentru toți oamenii din România.

Partea ineficientă ajunge să cadă în cele mai comune capcane – este prea pe larg și prea puțin definit. Nu oferă niciun indiciu audienței despre ceea ce crede oratorul că ar trebui schimbat în legătură cu sistemul medical. Afirmația eficientă este mult mai concisă și scoate în evidență în mod clar planurile oratorului.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

Alege o unealtă

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email
Politică

Fără spam. Îți promit.