Published On: 03/10/20143.7 min read

Pe lângă faptul că ți-ai ales un subiect pentru discursul tău, trebuie să determini și un obiectiv general. De obicei, obiectivul va fi în una din următoarele două categorii: să informezi sau să convingi.

Atunci când prin obiectivul general vrei doar să informezi, acționezi ca un profesor. Obiectivul tău este să transmiți informația clar, limpede și într-un mod interesant. Dacă descrii cum să ridici greutăți, narezi evenimentele majore ale ultimei crize din orientul mijlociu sau reportezi o poziție financiară, vorbești pentru a informa. Ținta ta este să intensifici cunoștințele și înțelegerea ascultătorilor tăi – să le oferi informație pe care nu au mai avut-o până atunci.

Atunci când obiectivul tău general este de a convinge, vei acționa ca un avocat. Vei merge cu mult mai departe decât a oferi pur și simplu o informație. Vrei să schimbi structura atitudinilor și acțiunilor audienței tale. Dacă încerci să-ți convingi ascultătorii că ar trebui să înceapă un program de fitness, că Statele Unite ar trebui să-și modifice politica pentru orientul mijlociu sau că organizația din care faci parte ar trebui să strângă fonduri, atunci vorbești pentru a convinge. În mod sigur și aici va trebui să oferi informații, însă pe lângă acest lucru, obiectivul tău principal va fi să faci ascultătorii să creadă în ceea ce tu spui și să acționeze ca rezultat al discursului tău.

După ce ai ales un subiect pentru discursul tău și ai stabilit dacă obiectivul general este a informa sau a convinge, trebuie să descrii alegerile care determină obiectivele specifice ale discursului tău. Obiectivele specifice ar trebui să se axeze pe un singur aspect al discursului. Ar trebui să ai capacitatea de a enunța obiectivul specific într-o singură frază (vreau să-mi informez audiența despre … / vreau să-mi conving audiența să …) ce va indica precis ceea ce speri să obții cu discursul tău.

De exemplu, Andrei, un student la o universitate foarte cunoscută, decide să susțină primul său discurs pe baza unui subiect ce are legătură cu propria experiență. În ultimii ani, Andrei și-a voluntariat timpul liber pentru a cânta muzică pacienţilor din spitale, clinici private și alte instituții în care oamenii aveau dizabilități. Acesta a observat cât de entuziast răspund pacienții la muzică. Experiența lui Andrei i-a oferit acestuia o mai bună înțelegere asupra beneficiilor terapiei muzicale și vrea să împărtășească tot ceea ce cunoaște cu colegii săi. Acest lucru înseamnă că avea nevoie de un subiect și de un obiectiv general.

Subiect: Terapia muzicală

Obiectiv general: A informa

Toate bune. Însă ce aspect al acestui subiect ar dori Andrei să discute? Tipurile de facilități asupra cărora el a lucrat? Rolul său specific în practicarea muzicii? Nevoile pe care pacienții le au în cazul diferitelor boli? A trebuit să aleagă ceva interesant pe care să-l poată spune într-un discurs de 6 minute. În cele din urmă, a decis să povestească despre cele mai memorabile momente cu pacienții săi. Astfel, obiectivul specific a fost următorul:

Obiectiv specific: Informarea audienței mele despre beneficiile terapiei muzicale pentru oamenii cu dizabilități cognitive și psihologice.

Aceasta pare să fi fost o alegere extraordinară, iar discursul lui Andrei a fost printre cele mai bune.

Uită-te la cât de clar este formulat acest obiectiv specific. De asemenea, observă cum are legătură directă cu audiența. Acest lucru nu reprezintă doar ceea ce oratorul vrea să spună, ci și ceea ce oratorul vrea ca audiența să afle în urma discursului. Acest lucru este foarte important, deoarece îți păstrează atenția discursului centrată pe audiență.

Uite cum ar arăta obiectivul specific fără ca audiența să fie inclusă:

Obiectiv specific: Să explic beneficiile terapiei muzicale pentru oamenii cu dizabilități cognitive și psihologice.

Să explice cui? Muzicienilor? Studenților? Muncitorilor? Acestea ar fi fost trei discursuri diferite. Muzicienii și-ar fi dorit să știe ce muzică ar fi cântat Andrei. Studenții și-ar fi dorit să știe ce cercetare s-a făcut. Muncitorii și-ar fi dorit să știe cum a fost implementat tot proiectul.

O comunicare eficientă necesită o pregătire diferită a discursului.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email

Fără spam. Îți promit.