Published On: 29/09/20143.9 min read

Cu toate că marea majoritate a oamenilor nu știu să fie buni ascultători, sunt câteva excepții. Directorii afacerilor de top, politicienii de succes, profesorii excepționali – toți aceștia sunt niște ascultători de excepție.

Marea majoritate a lucrurilor pe care le fac depinde de felul în care absorb informația ce este oferită în mod verbal – și reușesc să o absoarbă rapid și concis. Dacă ai avea un interviu cu președintele unei corporații majore, ai fi uimit (probabil în același timp și flatat) de felul în care președintele va asculta cu foarte mare atenție cuvintele pe care le spui.

În era comunicării noastre, a asculta este mai important ca niciodată. Acest lucru se întâmplă pentru că, în marea majoritate a companiilor, bunii ascultători au poziții înalte și sunt promovați mult mai rapid decât ceilalți. Când un antreprenor este întrebat care sunt primele 5 abilități de comunicare pe care le ia în considerare, de obicei capacitatea de a asculta este printre primele locuri, poate chiar pe primul.

A asculta este atât de important încât cercetarea făcută asupra a peste 500 de companii majore din întreaga lume spune că peste 60% din acestea oferă traininguri în privința acestui lucru.

Chiar dacă nu îți dorești să devii un director într-o corporație, arta de a asculta poate fi folositoare în mai fiecare parte din viața ta. Acest lucru nu ți se va mai părea la fel de surprinzător când vei realiza că petreci mai mult timp ascultând oamenii decât făcând orice altă parte a comunicării active – mai mult decât citit, scris sau chiar și vorbit.

Gândește-te la momentul facultății și la felul în care peste 90% din timpul petrecut acolo era sub formă de ascultare. Foarte multe studii arată faptul că notele de la examene au o foarte mare legătură cu capacitatea de a asculta în timpul cursurilor.

Sunt foarte multe motive pentru care ascultatul ar trebui luat în serios. Angajatori și angajați, părinți și copii, soțiile și soți, doctori și pacienți, studenți și profesori – toţi depind de capacitatea aparent simplă de a asculta. Indiferent care ți-ar fi job-ul sau calea pe care pășești în viață, nu vei scăpa niciodată de nevoia de a avea această capacitate.

Ascultatul este totodată foarte important pentru un vorbitor în public. Este, probabil, modalitatea în care îți faci rost de majoritatea ideilor și informațiilor – de la televizor, radio, conversații și lecturi. Dacă nu asculți cu atenție, nu vei înțelege ceea ce auzi și respectiva informație poate trece pe lângă tine, iar alții vor beneficia de ea înaintea ta.

Pe lângă toate acestea, în viață, nu trebuie să vorbești de mai multe ori decât asculți. Este foarte important să oferi atenție tuturor persoanelor cu care interacționezi, până la urmă, îți dorești să ai parte de atenția lor atunci când tu vei vorbi. O foarte bună metodă prin care poți îmbunătăți discursul pe care îl spui este să asculți cu atenție discursurile celorlalți oameni.
Până la urmă, cei mai buni ascultători sunt cei mai buni oratori.

Capacitatea de a fi buni ascultători și importanța gândirii critice

Una din metodele prin care ascultatul îți poate fi benefic este prin consolidarea gândirii critice. Putem identifica 4 tipuri de ascultare:

  • Ascultarea recunoscătoare: atunci când ascultăm pentru a ne simți bine, în acele momente când ascultăm o melodie, un banc sau un discurs amuzant;
  • Ascultarea din empatie: atunci când oferim suport emoțional unui orator, la fel ca în acele momente când un psiholog ascultă un pacient;
  • Ascultarea inteligentă: atunci când ascultăm pentru a înțelege mesajul, la fel ca în acele momente când suntem atenți asupra unei informații care ne interesează sau care are un impact personal asupra noastră;
  • Ascultarea critică: atunci când ascultăm un mesaj pentru a-l accepta sau respinge, la fel ca atunci când ascultăm ofertele unui vânzător de mașini la mâna a doua.

Cu toate că toate cele 4 tipuri de ascultare sunt importante, în articolele ce vor urma ne vom focusa pe ultimele două: cea inteligentă și cea critică. Acestea sunt cele mai benefice și sunt folosite adesea de oamenii de succes.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email

Fără spam. Îți promit.