Published On: 15/09/20144.2 min read

Sunt câteva momente în care audiența este ostilă sau pur și simplu poți să observi tensiunea din momentul prezentării și a conversațiilor pe care le ai cu audiența ta. Dacă nu ai avut parte de așa ceva până acum înseamnă că te descurci de minune, însă este foarte posibil ca la un moment dat neașteptatul să se întâmple. Uite câteva strategii de care ar trebui să ții cont în momentele în întrebările ostile își fac simțită prezența:

  • Ascultă întreaga întrebare

În timp ce asculți, încearcă să găsești adevărata problemă din spatele întrebării și să oferi un răspuns cât mai mulțumitor.

  • Nu lua întrebarea personal

Reformulează întrebarea într-un mod cât mai puțin ostil cu un context cât mai neutru. De exemplu, dacă un participant întreabă „Ce te face pe tine o autoritate în fața noastră?” poți răspunde foarte calm cu „Lasă-mă să încep prin a-ți spune o poveste despre perioada în care nu am fost angajat înainte să ajung un vorbitor în public”.

  • Disecă

Întrebările ostile sunt adesea compuse din mai multe părți. Rupe întrebarea în două-trei și răspunde la acea parte care este mai ușor de răspuns.

  • Privește pe altcineva din audiență

Acesta este unul din acele momente în care nu trebuie să faci contact vizual cu persoana care pune întrebarea. Uite de ce: foarte mulți oameni care adresează întrebări ostile caută atenție, iar prin faptul că nu te uiți la ei, nu le oferi satisfacția pe care și-o doresc. De asemenea, prin focusarea pe restul audienței poți trece mai ușor peste întrebare sau o poți pasa.

Adesea întrebările ostile sunt rezultatul unor perspective și atitudini negative. Obiectivul tău este să faci audiența să vadă problema din mai multe perspective, în același timp, oricât de negativă le-ar fi atitudinea, să continui să-i respecți. Dacă ți-ai construit prezentarea pe baza unor informații solide, mesajul tău va deveni chiar mai puternic.

9 metode prin care să controlăm întrebările ostile din audiență

Uite 9 metode prin care poți controla acele întrebări pe care nu ți le dorești, care te jenează și, mai mult, îți încurcă prezentarea:

1. Asigură-te că ai te-ai făcut înțeles

Recapitulează și întreabă audiența dacă a înțeles. Dacă este nevoie, explici din nou, probabil dintr-o altă perspectivă, ceea ce nu s-a înțeles.

2. Fii pregătit

Schimbă atenția de la punctul subiectului de conflict către niște principii mai fundamentale asupra cărora audiența este de acord. Ajută audiența să fie de acord cu principiile tale și aceasta va fi de acord și cu restul discursului tău.

3. Ilustrează obiective ale audienței, organizației sau chiar ale tale

Clarifică problema din punctul de vedere al audienței, apoi oferă alte perspective prin care să faci audiența să înțeleagă și punctul tău de vedere. Iar cel mai important, fă acest lucru într-o manieră ajutătoare, informativă. Niciodată să nu devii argumentativ.

4. Încurajează audiența să vizualizeze întreaga prezentare

De foarte multe ori, este posibil ca membrii audienței să aibă o părere negativă despre 1-2 puncte ale prezentării tale, astfel încât vor reflecta așa asupra întregii prezentări. Încurajează-i să fie atenți la întreaga prezentare, folosind exemple clare pentru a-i face să înțeleagă.

5. Respinge cu tact opoziția

Contracarează argumentele opoziție care au reușit deja să convingă audiența. Însă fă-o într-o manieră cât mai calmă, fără să oferi impresia că vrei să omori pe cineva. Evită acele declarații care pot fi percepute ca amenințări sau atacuri personale. Ilustrează situații în care punctele tale de vedere sunt folositoare și îi pot ajuta personal dacă îți urmează sfatul. Cu alte cuvinte, îndreaptă-te către interesul lor.

6. Fii sincer

Dacă ocolești adevărul, nu vei avea mai mult de 5 minute până să fii prins. Fii sincer și vei avea parte de respect.

7. Fii prietenos

Controlează-ți reacțiile. Fii întotdeauna calm și încrezător. Chiar dacă întrebarea este ostilă, răspunde ca și cum ar fi fost adresată de un prieten. Orice tendință de a fi superior celui care a adresat întrebarea va face ca audiența să nu mai empatizeze cu tine.

8. Fii corect

Ia întrebări din întreaga încăpere, nu te limita doar la primele rânduri. Întreabă audiența dacă vor să știe mai multe înainte ca tu să treci la următorul punct important.

9. Fii atent la limbajul trupului tău

Nu ține mâinile în șold sau nu arăta către audiență. Orice face audiența să simtă disconfort ar trebui pus deoparte, inclusiv gesturile care creează această senzaţie.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email

Fără spam. Îți promit.