Published On: 01/09/20144.6 min read

Poți învăța să folosești întregul corp și perspicacitatea limbajului trupului ca un instrument pentru a da putere mesajului discursului tău. Ca orator, tu ești cel mai important element vizual pentru audiența ta. Uite câteva motive pentru care eu consider că tu, ca orator, ești important:

  • Nu trebuie să modifici lumina în încăpere pentru a fi văzut;
  • Nu te blochezi;
  • Nu te strici;
  • Nu ai nevoie de un tehnician care să te opereze;
  • Nu depinzi de nimeni altcineva.

Dezvoltarea limbajului trupului începe cu examinarea mesajului nonverbal, incluzând următoarele:

  • O postură adecvată;
  • Gesturi;
  • Felul în care te miști;
  • Expresii faciale;
  • Contactul vizual;
  • Felul în care ești îmbrăcat.

Atunci când prezinți un discurs, ascultătorii tăi folosesc ochii și urechile la fel de bine cum își folosesc instinctele, pentru a determina dacă:

  • Ești sincer;
  • Ești deschis oportunității de a vorbi în fața unei audiențe;
  • Crezi cu adevărat în ceea ce spui;
  • Ești interesat de audiență și îți pasă de aceasta;
  • Ești încrezător și în control.

Acțiunile vorbesc mai mult decât cuvintele.

Ia în considerare următorul exemple. Rearanjându-și notițele, un om urcă pe scenă. Își „curăță” gâtul, strânge cu putere pupitrul și își începe discursul prin a spune „Este o foarte mare plăcere, pentru mine, să fiu aici astăzi. Am un mesaj de o importanță extraordinară pentru dumneavoastră.”

Efectul unei astfel de deschidere putea să fie orice, însă nu pozitiv. Deși cuvintele lui exprimau plăcere, a transmis exact contradictoriul prin intermediul limbajului trupului: „Mă aflu într-un disconfort teribil. De fapt, nu-mi doresc să fiu aici.”

Mesajul vizual pe care acest om l-a transmis ar fi putut fi rezultatul unei nervozități și lipse de experiență sau pur și simplu un disconfort fizic transmis inconștient. Comunicarea lui nonverbală l-a descris ca fiind deloc sincer, indiferent și poate incompetent, chiar dacă probabil nu era deloc așa.

Atunci când vorbești, audiența are tendința de a-ți oglindi atitudinea încă din momentul în care îți simte prezența. De exemplu, dacă nu ești entuziast, audiența ta va simți același lucru. Dacă ești emoționat, audiența ta probabil va fi emoționată. Dacă te foiești, probabil acest lucru va fi perceput ca o lipsă de control ca și cum te-ai îndoi de ceea ce vrei să spui. Astfel că, este vital ca trupul tău să oglindească ceea ce simți cu adevărat astfel încât limbajul trupului să nu lucreze împotriva obiectivelor tale.

Uite câteva beneficii ale unui limbaj al trupului adecvat:

  • Acțiunile tale pot face ca mesajul să fie mai semnificativ;
  • Oamenii au tendința să devină plictisitori cu lucruri care nu se mișcă. Se vor uita natural la obiectele care se mișcă;
  • Audiența ține minte mesajele care au mai multe înțelesuri. Astfel gesturile, mișcările corpului și expresiile faciale sunt unelte de valoare atunci când sunt folosite inteligent;
  • Acțiunile pot puncta ideile discursului. Limbajul scris include virgule, semne de întrebare, exclamații și așa mai departe. Cu toate acestea, atunci când vorbești poți folosi un set de „simboluri” care să te ajute să pui în evidență acea parte importantă a discursului și să-i oferi putere și vitalitate.
  • Acțiunile ajută la destresare. A fi emoționat înainte de discurs este ceva normal – acest lucru înseamnă că discursul respectiv este important pentru tine. Însă folosirea adecvată a limbajului trupului poate face ca emoțiile să dispară odată ce ai început să vorbești.

BONUS: 3 sfaturi prin care prezentarea poate prinde viață

Folosește umorul

Această recomandare este de luat în seamă cu o singură condiție: umorul trebuie folosit atunci când el există. Dacă știi că nu ești o persoană amuzantă, atunci a încerca să adaugi umor s-ar putea să-ți ruineze prezentarea. Totul trebuie să fie cât mai natural.

Folosește informații și citate din ziare și articole ale revistelor

Găsește acele articole care au legătură cu subiectul tău – o poveste interesantă a unei persoane, rezultatele unei cercetări și așa mai departe – și include informațiile respective în prezentarea ta.

Integrează întrebări în prezentarea ta

A pune întrebări deschise încurajează audiența să gândească. Marea majoritate a întrebărilor pe care eu le adresez audienței au la bază regula celor 5 W – who, what, when, where, why. Uite câteva exemple: „Câți dintre voi consideră că a vorbi în fața unui grup mare oameni este mai ușor decât atunci când grupul este mic?” sau „Ce anume simțiți atunci când vorbiți în fața unui grup de oameni?”. Aceste întrebări pot fi pregătite înainte și pot fi adresate direct întregului grup sau fiecărui individ în parte.

La început vorbeam despre 6 categorii pe care le include dezvoltarea limbajului trupului, următoarele două fiind o postură adecvată și gesturile. Astfel că, dacă-ți dorești să cunoști mai multe despre aceste subiecte, țin să precizez că articolul viitor va fi despre postura pe care trebuie s-o ai în fața audienței tale, care sunt cele 4 tipuri de gesturi și cum îți pot acestea ajuta prezentarea.

Cauti modalitati practice prin care sa iti depasesti obstacolele?

♥ Mă numesc David Mitran

Scriu din 2009, iar pe blogul acesta public articole din 2012, având aproape 500 de articole publicate. În 2016 am scris prima carte, iar în 2021 am făcut publice pentru prima dată uneltele create. Lucrez cu oamenii și companiile și mă implic acolo unde sunt prezente obstacole, dezvoltând instrumente și unelte cu care oamenii și companiile să depășească obstacolele de care au parte. Citește mai multe despre mine accesând pagina „Despre”. Urmărește-mă pe instagram @davidtheoptimist.

Hai să ne cunoaștem

Ți-am pregătit o serie de emailuri în care îți vorbesc despre copilărie, educație și familie, despre sport și sănătate, despre ce am scris și cum am ajuns să scriu, despre marketing, business, public speaking și alte câteva subiecte. Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos.

Prenume(Required)
Email

Fără spam. Îți promit.