De-a lungul istoriei, oamenii au folosit vorbitul în public ca un element vital al comunicării. Ceea ce spunea liderul grec Pericle acum 2500 de ani este adevărat și astăzi: Cineva care gândește ceva despre un anumit lucru însă nu-l poate exprima, este la fel ca și cum nu s-ar fi gândit deloc la lucrul respectiv. Vorbitul în public, așa cum sugerează și termenul, este o modalitate prin care să-ți faci ideile publice, prin care să le împărtășești cu ceilalți oameni și prin care să influențezi alți oameni.

În aceste timpuri moderne, foarte mulți bărbați și femei de pe întreg globul pământesc și-au împărtășit ideile și au influențat oamenii din jurul lor prin intermediul vorbitului în public. În Statele Unite ale Americii, lista îi include pe Franklin Roosevelt, Billy Graham, Hillary Clinton și Barack Obama. În alte țări, puterea vorbitului în public poate fi văzută la oameni precum Margaret Thatcher, Nelson Mandela, Aung San Suu Kyi sau Wangari Maathai.

Este posibil ca citind aceste lucruri să gândești: „foarte bine, ei au reușit, însă ce are acest lucru de-a face cu mine? Nu-mi doresc să ajung președinte sau să fiu un orator cunoscut pentru întreg globul.” Cu toate acestea, nevoia de vorbit în public va apărea la un moment dat și în viața ta – poate mâine, poate peste cinci ani, însă va apărea. Te poți imagina în una din următoarele situații?

puterea-vorbitului-in-public

Exemplul 1: Să presupunem că ești nou într-o companie, împreună cu alți 4 colegi care au intrat în același timp cu tine. Toți lucrați în aceeași echipă, pe același proiect, iar fiecare dintre voi, la sfârșit, va trebui să prezinte, în felul lui, proiectul. Toți sunteți la același nivel, însă tu ai ocazia să faci diferența, folosindu-ți abilitățile de vorbitor în public pe care poți începe să le dobândești exact din acest moment.

Exemplul 2: Unul din copii tăi are o problemă în memorarea informațiilor, iar unul din profesorii de la școală este specializat în așa ceva. La un moment dat, se anunță că nu mai este buget și profesorul respectiv va fi repartizat la o altă școală. Ai putea să-ți folosești abilitățile de vorbit în public pentru a susține un discurs prin care să motivezi păstrarea profesorului respectiv.

Exemplele pot continua pentru că astfel de situații pot apărea mereu, situații în care va trebui să comunici la un nivel mai înalt și totodată să te faci și înțeles. Într-un studiu în care au fost implicate 480 de companii și organizații, abilitățile de comunicare ( inclusiv vorbitul în public ) erau printre principalele abilități cerute de angajatori.

Importanța acestor abilități este valabilă pentru oricine, de la contabili la arhitecți, de la profesori până la tehnicieni, de la oamenii de știință până la investitori în bursă. Această abilitate de a vorbi și comunica eficient a ajuns să fie atât de necesară după terminarea facultății, încât cât mai multe facultăți au încercat să încurajeze această modalitate de comunicare – vorbitul în public.

Nici felul în care s-a dezvoltat internetul, nici alte noi tehnologii nu au redus nevoia de vorbit în public. Consultanții în comunicare ne transmit următoarele: există mai multe modalități ca niciodată de a ajunge la oameni, însă nu există un înlocuitor pentru comunicarea față în față. Pentru a avea succes, trebuie să deții abilitatea de a sta în picioare, în fața unui grup, și să susții o prezentare convingătoare.

Tradiția De A Vorbi În Public

Având în vedere importanța vorbitului în public, nu este deloc surprinzător faptul că această activitate a fost studiată în mai toate colțurile globului. Aproape toate culturile au un echivalent pentru cuvântul „orator” din română pentru a menționa acea persoană care are abilități de comunicare în fața unui grup de oameni. Cea mai veche carte aferentă susținerii unui discurs eficient a fost scrisă în Egipt, acum 4500 de ani.

De-a lungul anilor, foarte mulți gânditori au avut probleme în ceea ce privește oratoria și limba, incluzându-i aici pe Quintilian, Francis Bacon sau Kenneth Burke. În ultimii ani, cercetătorii în comunicare au oferit foarte multe informații în înțelegerea metodelor și strategiilor pentru un discurs eficient.

Obiectivul tău este să aplici aceste metode și strategii în discursurile pe care le susții. Și cu cât cunoști mai multe despre ele, cu atât discursul tău va fi mai bun, cu un impact mai mare.

Votează