Conceperea unui discurs autentic înseamnă a ști să te regăsești în discursul respectiv. Ai nevoie de date și informații pe care să le aranjezi în concordanță cu gândurile tale. Nu este îndeajuns să colecționezi idei, trebuie totodată să reflectezi asupra lor și să te decizi cum le vei prezenta într-o manieră unică, organizată. În mod sigur vom vorbi mai în detaliu despre structura unui discurs în articolele viitoare, însă în continuare doresc să-ți ofer câteva sfaturi pentru următorul tău discurs.

Fie că vorbești în fața unui grup mic de oameni sau că te adresezi unei audiențe mari, aceste următoare sfaturi te vor direcționa către un discurs de succes:

  • Un discurs are nevoie de timp pentru dezvoltare – de la câteva zile până la câteva săptămâni;
  • Visează la subiectul despre care vei vorbi, adormi cu el în minte și lasă ideile să se scufunde în subconștientul tău;
  • Pune-ți singur întrebări care să te ajute la inovarea discursului;
  • Scrie pe hârtie toate gândurile pe care le ai;
  • Continuă să adaugi noi idei.

Odată ce ai determinat scopul pentru susținerea acestui discurs, scrie acel scop într-o propoziție pe o coală de hârtie și concentrează-ți discursul în jurul lui. Întreabă-te „cum acest scop se conectează cu audiența?” și răspunde-ți la această întrebare. Lasă ca scopul pe care îl ai să te conducă către un discurs de succes. Un titlu bun al discursului nu ți-ar face rău, de asemenea.

discurs-impact

Structurarea Discursului

În timp ce-ți pregătești fiecare discurs, alege o structură simplă:

  • Secvențială – materialul va urma o ordine cronologică sau vei ține cont de felul în care evenimentele se întâmplă?
  • Împărțit pe categorii – materialul va fi împărțit pe categorii? Dacă da, vei începe cu cea mai importantă sau o vei lăsa pentru sfârșit?
  • Problemă și soluție – discursul tău este conceput pentru a menționa o problemă, iar mai apoi o soluție pentru problema respectivă?
  • Contrast și comparație – discursul tău va scoate în evidență diferențele dintre punctele principale ale materialului?

Schema Discursului

Indiferent care ar fi lungimea discursului, acesta ar trebui să cuprindă următoarele secțiuni:

  • Introducerea;
  • Cuprinsul;
  • Încheierea.

Hai să aruncăm o privire asupra fiecărei părți a discursului în detaliu.

Introducerea

Introducerea este compusă din alte trei părți și anume: elementul introductiv, scopul și agenda. Elementul introductiv este acel opener care ar trebui să uimească sau să stârnească curiozitate – un citat, o informație șoc sau statistici. Poți chiar începe cu ceva amuzant. Scopul discursului ar trebui să se focuseze pe beneficiile ascultătorilor. Marea majoritate a ascultătorilor își pun întrebarea „eu cu ce mă aleg din asta?”. Scopul este răspunsul la această întrebare. Iar agenda discursului scoate în lumină punctele prin care vei trece pentru a susține discursul.

Cuprinsul

Acesta reprezintă nucleul discursului tău, unde vei prezenta și discuta ideile principale. Numărul de idei pe care alegi să le prezinți depind de lungimea discursului tău sau, mai bine zis, de timpul alocat pentru discursul respectiv. Uite cam care este numărul general de idei alocat pentru 20, 30 și 60 de minute:

  • Pentru un discurs de 20 de minute poți acoperi 4 idei principale;
  • Pentru un discurs de 30 de minute poți acoperi între 4 și 6 idei principale;
  • Pentru un discurs de 60 de minute poți acoperi între 6 și 8 idei principale.

Îți aduci aminte mostra de discurs prezentată în articolul anterior? Detaliul informației de acolo era aproape inexistent, însă ideile erau la subiect. În mod sigur, puteam adăuga mult mai multe detalii fiecărei idei în parte și astfel să fac discursul să dureze mai mult. Structura ar fi aceeași, însă nivelul de detalii ar fi crescut.

Încheierea

Încheierea, sau concluzia, servește pe post de recapitulare a ceea ce ai spus. Aici este momentul în care te asiguri că audiența ta pleacă cu ceva acasă, astfel că poți recapitula acele idei cu care îți dorești ca audiența să rămână.

Pe lângă recapitulare, încheierea mai poate cuprinde alte două lucruri:

o Recapitularea: așa cum spuneam, aici este momentul în care scoți în evidență cele mai importante idei ale discursului. Totodată, poți reveni la răspunsul întrebării „eu cu ce mă aleg din asta?” pe care să-l evidențiezi mai bine;

o Îndemn către acțiune: dacă alegi să închei astfel discursul, spune-i audienței ce ar trebui să facă cu informația pe care doar ce a asimilat-o;

o Elementul de încheiere: oricât de ciudat ar suna, încheierea poate conține o încheiere care constă în remărci ce ar trebui să lase audienței cel puțin un gând memorabil.

Secretul În Oferirea Discursului Tău Mai Mult Impact

Secretul unui discurs bun stă în povestea discursului.

Gândește-te la momentele în care erai copil și părinții tăi îți citeau povești. Copii adoră poveștile, și, în cazul în care nu știai, le adoră și adulții. Oamenii iubesc oratorii care spun povești ce se aplică mesajului pe care doresc să-l transmită. Acele povești personale ajută la transmiterea mult mai bine a mesajului și la întipărirea acestuia în mintea auditoriului.

Pentru a spune o poveste într-un mod eficient, ține cont de următorii pași:

  • Începe cu sfârșitul discursului

Gândește-te la principala idee pe care vrei ca oamenii s-o înțeleagă, apoi adună toate informațiile și datele care crezi că au legătură cu mesajul. Amintește-ți întâmplări personale din perioada copilăriei, adolescenței sau chiar și mai recente pe care ai putea să le folosești pentru a întări mesajul.

  • Folosește exemple ușor de înțeles pentru audiența ta

De exemplu, dacă vorbești despre ultimele tehnologii apărute în medicină, ai putea totodată să povestești despre cum unul din pacienții tăi a avut parte de această tehnologie.

  • Practică capacitatea de a spune anecdote ca și cum le-ai spune pentru prima dată

În timp ce practici, experimentează folosirea de diverse fraze și metode de ilustrare ale poveștilor sau exemplelor pe care le folosești. Cea mai bună metodă este să te pui în povestea respectivă și să pretinzi că ești personajul principal. Încearcă să absorbi personalitatea caracterului din poveste. Folosește numele respective sau chiar și nume fictive pentru a defini cât mai bine personajele poveștilor tale.

  • Repetă fiecare poveste separat și înregistreaz-o

Încearcă să-ți dai seama cam cât durează să spui fiecare poveste în parte. Acest lucru poate varia în funcție de cât de multe detalii vei folosi. Mai întâi, construiește o variantă lungă și una scurtă a poveștii. Acest lucru te va ajuta la ajustarea discursului. Dă-ți seama ce gesturi poți face pentru a adăuga ceva dinamicitate discursului tău ( schimbarea vocii, mișcare scenică, etc. ).

Nu vom intra în detaliile care țin de storytelling pentru că nu acesta este scopul articolului de astăzi, însă în mod sigur pe viitor vom ajunge și acolo.

Împărtășește cu ceilalți articolul prin intermediul rețelelor sociale cu un simplu Share!

Procesul Pregătirii Unui Discurs Și Cum Să Îl Structurezi Pentru A Avea Impact
5 din 3 voturi