Un bun vorbitor în public cunoaște faptul că expresiile faciale reprezintă o parte importantă din comunicare. De fapt, expresiile faciale sunt adesea elemente cheie ce definesc înțelesul din spatele mesajului. Oamenii se uită la fața unui orator în timpul prezentării. Atunci când vorbești, fața ta – mult mai clar decât orice altă parte a corpului tău – comunică către audiență emoțiile, sentimentele și atitudinea pe care le ai.

Există 7 tipuri de expresii emoționale pe care toată lumea le poate exprima: tristețe, fericire, furie, interes, frică, dispreț și surprindere. Nu voi detalia această idee, însă dacă vrei să afli cum le poți controla, citește mai multe despre mușchii faciali care se încordează la fiecare din emoțiile de mai sus.

În schimb, uite câteva lucruri pe care oricine ar trebui să le cunoască:

  • Fii tu însuți!

Nu încerca să copiezi stilul expresiilor faciale ale altei persoane. De exemplu, doar pentru că oratorul tău preferat începe discursul printr-o poveste unde folosește expresii faciale exagerate, asta nu înseamnă că același lucru va funcționa și pentru tine.

  • Nu exagera

expresii-faciale-contact-vizual

Unii oameni încearcă în mod intenționat să-și controleze expresiile faciale, forțându-se să zâmbească sau să folosească orice altă expresie facială care nu este naturală pentru ei. Expresiile faciale false au, de obicei, un impact negativ pentru audiență. Dacă dorești, poți să practici acest lucru, însă timpul investit va trebui să fie destul de mare.

  • Practică în fața unei oglinzi

Fii atent la expresiile tale faciale atunci când vorbești. Studiază felul în care îți controlezi respectivele expresii. Întreabă-te dacă vin în completarea cuvintelor tale.

  • Creează diferite stări

În timp ce practici în fața unei oglinzi, observă dacă expresiile faciale se îmbină cu starea pe care vrei s-o transmiți. Dacă expresiile tale faciale nu arată nicio emoție, oprește-te, concentrează-te din nou și încearcă iar.

  • Zâmbește înainte să începi

Așa cum am mai spus-o în articolele anterioare, singura expresie non-verbală înțeleasă de toți în același fel este zâmbetul. Un zâmbet călduros înainte de a începe va relaxa audiența. Totodată, zâmbește și când termini discursul.

Un alt lucru important atunci când vine vorba de expresiile faciale îl reprezintă contactul vizual. Este estimat că undeva la 80% din comunicarea non-verbală se face cu ajutorul feței și ochilor. Contactul vizual este elementul ce conectează oratorul cu audiența.

Nu există o cale mai rapidă prin spargerea unei bariere comunicaționale. Indiferent care ar fi numărul membrilor audienței tale, fiecare ascultător dorește să simtă că discuți direct cu el, iar contactul vizual exact asta face.

A-ți privi ascultătorii ca individuali îi va convinge că ești sincer, că ești interesat și că îți pasă de ei indiferent dacă ei sunt de acord cu ceea ce tu spui sau nu. Un contact vizual făcut cum trebuie este totodată o unealtă de feedback ce transformă discursul într-un proces de comunicare. Prin faptul că îți privești audiența, vei determina felul în care reacționează la prezentarea ta.

Cum Să Faci Contact Vizual În Mod Eficient

Ochii tăi transmit un mesaj audienței. Uite câteva sfaturi care să te ajute să-ți folosești privirea pentru o mai bună comunicare cu audiența ta:

  • Cunoaște-ți materialul

Cunoaște-ți materialul de la cap la coadă, pentru că astfel nu va trebui să arunci nici măcar un ochi pe notițele tale. Pregătește-te bine și repetă astfel încât să nu trebuiască să depinzi de notițe.

  • Creează o conexiune vizuală

Selectează o persoană cu care să menții contactul vizual îndeajuns de mult astfel încât să creezi o conexiune vizuală – necesar undeva la 10, maxim 15 secunde. Apoi mută-ți privirea pe o altă persoană. La un grup mic de oameni, acest lucru este destul de ușor. În cazul în care audiența ta are un număr mare de oameni, redu cele 10-15 secunde la 2-5 secunde, astfel ajungând să ai contact vizual cu mult mai multe persoane.

  • Monitorizează feedback-ul vizual

În timp ce vorbești, ascultătorii tăi răspund prin intermediul limbajului lor non-verbal, cum ar fi zâmbetul sau aprobatul cu ajutorul capului. Folosește-ți privirea pentru a căuta feedback valoros. Dacă membrii audienței nu se uită la tine, aceștia s-ar putea să nici nu asculte. Motivele pentru aceste lucruri, ar putea fi următoarele:

Nu te pot auzii. Soluție: dacă nu folosești un microfon, vorbește mai tare.

Sunt plictisiți. Soluție: folosește umorul și adaugă gesturi puternice corpului tău.

Sunt debusolați. Soluție: repetă ceea ce spusesei și fă o recapitulare la sfârșitul fiecărei idei importante.

Se agită nervoși. Soluție: s-ar putea să ai anumite maniere care să-i distragă. Sporește-ți gradul de conștientizare a vocii și a limbajului trupului.

Pe de altă parte, dacă fețele ascultătorilor tăi indică interes și atenție sporită, nu schimba nimic. Faci o treabă minunată!

Votează