A ști să studiezi alți vorbitori este o abilitate esențială, o abilitate ce te va ajuta în dezvoltarea ta ca vorbitor în public. În acest articol vei învăța ce întrebări să-ți adresezi când evaluezi o prezentare. Aceste întrebări pot fi adresate fie atunci când citești textul unui discurs sau când discursul este vizualizat pe o înregistrare video, sau chiar și atunci când vrei să te autoevaluezi.

Cele mai importante lucruri de analizat: obiectivele discursului

A cunoaște obiectivele vorbitorului reprezintă o informație vitală pentru analiza discursului și în mod sigur ar trebui să te influențeze felul în care îl studiezi:

  • Care este obiectivul vorbitorului? Să educe, să motiveze, să convingă sau să distreze audiența?
  • Care este principalul mesaj ce dorește să fie livrat?
  • De ce această persoană susține acest discurs? Este ea o persoană potrivită pentru acest lucru?
  • A fost obiectivul atins?

Audiența și contextul pentru discurs

Un vorbitor va avea nevoie de tehnici diferite pentru a se conecta la o audiență de 1500 de oameni, față de tehnicile folosite pentru o audiență de 15. În mod similar, tehnici diferite vor fi folosite când vorbește unor tineri, sau unor lideri de companie:

  • Unde și când va fi livrat discursul?
  • Care sunt caracteristicile demografice cheie ale audienței? Studenți? Atleți? Lideri în business?
  • Cât de mare este audiența?
  • În adiție la audiența efectivă, există și o audiență externă ce va fi luată în vizor? ( de exemplu, internet sau mass media )

invata-sa-studiezi-critici-discurs

Conținutul discursului și structura

Conținutul discursului ar trebui să fie selectat și organizat astfel încât obiectivul primar să fie atins.

Înainte de discurs

  • Au fost alți vorbitori înainte de acesta? A fost mesajul lor similar sau în contradictoriu?
  • Cum a fost vorbitorul prezentat? A fost adecvat?
  • Prezentarea a stabilit de ce audiența ar trebui să asculte acest vorbitor în cadrul acestui subiect?
  • Ce limbaj al trupului a avut vorbitorul atunci când s-a îndreptat către podium? Limbajul trupului ar trebui să indice nivelul de încredere.

Deschiderea discursului

Cuvintele, limbajul trupului și elementele vizuale sunt vitale pentru un discurs de succes.

  • Ancorarea a fost folosită eficient pentru atragerea audienței în discurs? Sau vorbitorul a început cu ceva foarte comun precum „este o adevărată plăcere să mă aflu astăzi aici”?
  • Discursul a fost deschis cu o poveste? O glumă? O statistică impresionantă? Un element vizual puternic?
  • Felul în care a început discursul a stabilit despre ce se va vorbi în continuare?
  • A fost o deschidere memorabilă?

Conținutul discursului

  • Toate argumentele, poveștile, anecdotele au fost concentrate în jurul obiectivului principal?
  • Au fost folosite exemple sau statistici pentru a susține ideile prezentate?
  • Au fost folosite metafore sau simboluri pentru a face ca mesajul transmis să fie mai ușor de înțeles?
  • Discursul a fost organizat logic? A fost ușor de urmărit?

Concluzia discursului

La fel ca la deschiderea discursului, cuvintele, limbajul trupului și elementele vizuale sunt vitale și la concluzionare pentru un discurs de succes.

  • A fost concluzia concisă?
  • A fost concluzia memorabilă?
  • A existat un îndemn la acțiune în cadrul concluziei?

Tehnici și abilități de livrare

Abilitățile de livrare a unui discurs sunt precum o cutie foarte mare de unelte – cei mai buni vorbitori știu exact când să folosească fiecare unealtă și cu ce scop.

Entuziasmul și conexiunea cu audiența

  • Era vorbitorul entuziast? Cum îți poți da seama?
  • A existat o interacțiune cu audiența? A fost aceasta eficientă?

Umorul

  • A fost folosit umorul?
  • A fost adecvat pentru audiența respectivă?
  • Au fost folosite pauze adecvate înainte și după ideile principale, fraze sau cuvinte?
  • A fost relevant pentru discurs?

Elementele vizuale

  • Au fost concepute într-un mod eficient?
  • Au venit în completarea argumentelor discursului?
  • Elementele vizuale au adăugat energie prezentării?
  • Erau acestea simple și ușor de înțeles?
  • Erau ușor de observat? – îndeajuns de mari
  • Ar fi fost nevoie de încă alte câteva elemente vizuale pentru o înțelegere mai bună a mesajului?

Folosirea întregii scene

  • S-a folosit vorbitorul de o mare parte din scenă pentru a transmite mesajul cât mai clar?

Gesturi fizice și contact vizual

  • Postura vorbitorului a arătat încredere?
  • Au fost gesturile naturale, în timp și complementare?
  • Au fost gesturile ușor de văzut?
  • Au existat maniere care să distragă atenția?
  • Contactul vizual a reușit să conecteze oratorul cu întreaga audiență?

Elemente intangibile

Câteodată, chiar dacă un discurs sună foarte bine, acesta poate să omită câteva elemente. Uite o mică listă de întrebări ce ar trebui luate în considerare în cadrul acestei categorii:

    • Cum te-a făcut discursul să te simți?
    • Ai fost convins?
    • Ți-ai dori să asculți respectivul vorbitor din nou?
    • Ideile și tehnicile folosite au fost unele originale?

inv-tedxyouth

Votează