După ce susții un discurs, este important să îl și revizui pentru a putea analiza cum a mers totul. Una din cele mai importante părți a debriefing-ului este să revizui porțiunea de întrebări și răspunsuri, în special cele la care ți-au pus probleme. În continuare îți prezint cele 5 tipuri de întrebări de care s-ar putea să ai parte, întrebări care nu sunt tocmai confortabile.

  1. Întrebarea ce nu are nicio legătură cu subiectul

Sunt momente în care ți se va pune o întrebare care nu are nicio legătură cu subiectul pe care l-ai abordat. Dacă acest lucru se întâmplă, spune-i membrului audienței care a adresat întrebarea că îi vei răspunde cu cea mai mare plăcere, însă după ce toată prezentarea se va termina. Dacă întrebarea totuși are legătură cu o parte a prezentării tale, însă nu ai ajuns acolo, spune că vei reveni ceva mai târziu la întrebarea respectivă.

De obicei, marea majoritate a membrilor audienței nu au o problemă. Cu toate acestea, câteodată pot exista persoane care insistă să afle răspunsul la o întrebare în momentul în care au adresat-o. Până la urmă, tu ca vorbitor în public nu ar trebui să ai o problemă cu asta, însă restul audienței s-ar putea, pentru că pentru ei este timp pierdut. Așa că cel mai bun lucru pe care ai putea să-l faci este să întrebi restul audienței dacă poți răspunde la respectiva întrebare în acel moment. Cu această abordare, grupul este cel care decide, nu tu.

tipuri-de-intrebari

  1. Întrebarea personală făcută intenționat

Cu orice întrebare care pare să fie făcută personal către tine, ca vorbitor, trebuie să rămâi cât se poate de profesional. Nu te agita, nu reacționa ciudat și, cel mai important, nu ataca, în orice fel, persoana respectivă.

Primul lucru pe care îl poți face este să rogi persoana respectivă să repete întrebarea, lucru ce-ți va oferi timp să formulezi răspunsul într-un mod decent. Apoi reformuleaz-o astfel încât să își păstreze înțelesul și să nu mai fie la fel de ostilă, după care poți oferi răspunsul.

Uite un exemplu. Dacă cineva îți pune întrebarea „de ce te crezi un expert în dezvoltarea personală?”, poți reformula în „probabil te întrebi ce a trebui să fac în ultimii 5 ani pentru a ajunge să am parte de toate informațiile pe care le am acum”.

  1. Întrebarea la care nu ai răspunsul

Va veni și acel moment în care nu vei știi răspunsul la o întrebare. În astfel de circumstanțe, nu încerca să oferi un răspuns dacă nu îl ai pentru că audiența își va da seama dacă minți sau nu. În schimb, spune că vei reveni către persoana care a adresat întrebarea, la câteva zile după prezentare, cu un răspuns. Ai grijă să iei niște date de contact.

O altă idee ar fi să arunci întrebarea înapoi în audiență, specificând că tu nu știi răspunsul, însă poate este cineva în audiență care îl cunoaște.

  1. Întrebarea legată de informația pe care o prezinți

Probabil vei avea parte și de această întrebare, în urma căreia va trebui să prezinți de unde ai luat informația ce se află în materialele tale. Aici sunt două lucruri pe care le poți face. Fie poți spune că informația din materialele tale este confidențială și că sursa nu poate fi divulgată. Fie poți spune că cineva te-a ajutat cu prezentarea și să oferi datele de contact ale persoanei respective, în cazul în care acest lucru este posibil.

Sau, un al treilea lucru pe care îl poți face, este să specifici toate sursele din care ai adunat informația.

  1. Întrebarea ce vine cu un răspuns pe care audiența nu-l place

La un moment dat vei ajunge în situația în care răspunsul pe care îl oferi să nu fie pe placul audienței. Cel mai simplu lucru pe care îl poți face este să vii cu o introducere pentru răspunsul tău, să le spui că probabil răspunsul pe care îl vei oferi nu va fi pe placul lor. Prin acest lucru vei transmite că ești conștient de ceea ce simte audiența ta.

Dacă ți-a plăcut articolul și consideri că ți-a fost de ajutor, atunci ajută această comunitate să se dezvolte și transmite informația mai departe prietenilor tăi, cu un share pe Facebook sau Twitter.

Votează