Un discurs informativ este, în esență, o prelegere. Are simplul scop de a informa audiența în legătură cu subiectul pe care l-ai ales. Dacă ești student, ai parte în peste 90% din cazuri doar de discursuri informative în timpul orelor tale, în timp ce profesorul este în fața clasei și își livrează lecția. Profesorii tăi încearcă să te informeze, iar prelegerile lor sunt, în mare parte, discursuri informative.

Câteva subiecte informative ar putea fi următoarele:

  • Trenduri curente în …
  • Viitorul …
  • Istoria …
  • Plăcerea unui anumit hobby
  • Cauze comune ale alergiilor
  • Când să cumperi o casă
  • Exploratori faimoși și descoperirile lor
  • Ce echipament este necesar pentru …

Un discurs informativ este diferit de discursurile „cum-să” sau discursurile persuasive deoarece are scopul principal doar de a livra informație. Va rămâne la latitudinea audienței dacă va păstra informația respectivă sau nu pentru că nu încerci s-o convingi să facă ceva anume cu informația, nici măcar s-o păstreze.

Discursurile informative sunt folositoare pe post de introducere pentru acele subiecte care nu sunt familiare, aici fiind exact acel moment în care munca ta de cercetare poate fi valorificată.

discurs-informativ

Unul din cele mai importante lucruri care ar trebui incluse într-un discurs informativ este, în mod natural, informația. Îți vei dori să faci cercetare și să cauți statistici, asigurându-ți faptul că discursul va avea ceva interesant de oferit audienței tale. Aceste lucruri vor fi, probabil, cel mai bine comunicate prin intermediul elementelor vizuale precum grafice, ilustrații și așa mai departe.

Prelegerile care sunt umplute cu informații, au parte de un risc foarte mare, și anume acela de a fi plictisitoare. O metodă prin care poți evita acest lucru este interacțiunea cu audiența, invitând-o să își exprime opinia în legătură cu subiectul pe care tu îl abordezi. Uite câteva lucruri concrete pe care le poți face:

  • Pune întrebări: poți folosi asta pentru a ilustra faptul că oamenii au diferite concepții în legătură cu subiectul tău;
  • Primește întrebări: decât să forțezi oamenii să îți răspundă la întrebări, încearcă să faci audiența să îți pună întrebări. Acest lucru îi va ajuta să rămână concentrați pe prezentarea ta;
  • Solicită exemple: va trebui ca înainte de toate tu să oferi exemple, însă pe baza celor prezentate, poate și audiența, la rândul ei, dorește să expună câteva exemple;

Ce ar trebui să eviți

Fiecare regulă are o contra regulă, iar discursurile informative nu au parte de o excepție. Am menționat deja că discursurile informative au nevoie de informație, incluzând statistici, însă contra regula este că prea multă informație va face ca efortul tău să strice discursul. Gândește-te la perioada facultății și la cât de plictisitori erau unii profesori – probabil nu ai mai trecut pe la cursurile lor după ce pentru două ore a trebui să te plictisești ascultându-i.

Acest lucru cunoscut ca exces de informații este capcana în care cade foarte multă lume atunci când livrează un discurs informativ. Ai ales un subiect pe care îl cunoști bine și vrei ca audiența să afle mai multe despre el? Va trebui să faci o selecție asupra cunoștințelor pe care dorești să le livrezi, axându-te pe o categorie bine definită.

Decide care va informația cea mai interesantă pentru audiență și alege-o pe aceasta. Totodată, ai grijă să implici audiența activ în discursul tău, altfel plictiseala s-ar putea să intervină foarte rapid.

Atât pentru discursul informativ. În următoarele articole vor fi prezentate celelalte trei tipuri majore de discursuri și anume: demonstrativ, persuasiv și pentru ocazii speciale.

Caracteristicile Esențiale Ale Discursului Informativ
5 din 1 voturi