Marea majoritate înțelege că a susține un discurs presupune pregătire și practică, însă numai câțiva recunosc munca depusă în spatele ascultării unui discurs. Fiind mai mult decât o activitate pasivă care „pur și simplu” ni se întâmplă, ascultatul este un act serios de a primi, înțelege, interpreta, evalua și răspunde la un mesaj.

Indiferent de situație sau de audiență, nu vor exista două persoane care să proceseze informația în exact același fel. Acest lucru se întâmplă datorită percepției selective – oamenii oferă atenție în mod selectiv la unele mesaje și le ignoră pe altele. Câțiva factori de influență pot fi următorii:

  • Suntem atenți doar la ceea ce considerăm că este important pentru noi.
  • Suntem atenți doar la informația care are legătură cu experiențele noastre anterioare.
  • Sortăm și filtrăm noua informație având în vedere ceea ce deja cunoaștem.

Cu toate acestea în minte, încearcă în continuare să:

  • Identifici ce este important pentru ascultătorii tăi, incluzând interesele, nevoile și valorile lor.
  • Arată-le de la început ce au de câștigat dacă te ascultă.
  • Leagă-te de experiențele pe care le-au trăit până atunci.
  • Folosește analogii pentru a ajuta ascultătorii să învețe noi idei.

Ascută responsabil

Ca orator, ai puterea podiumului, însă ca ascultător, ai o putere pe care o poți folosi fie constructiv, fie distructiv. Ca ascultători, suntem etic obligați să ne abținem de la întreruperi ce au ca scop să-i reducă la tăcere pe aceia care nu spun lucrurile pe care nu dorim să le ascultăm. A încerca să găsim și să înțelegem argumentele celorlalți ar putea fi mai mult decât o soluție.

Țintește către un schimb deschis de idei

În contrast la monolog, caz în care într-un fel încercăm să impunem ideile, comunicarea biliniară este o modalitate de a împărtăși idei într-o atmosferă înconjurată de respect. Pentru orator, acest lucru înseamnă că discursul nu ar trebui să fie un argument ce trebuie câștigat, ci mai degrabă o oportunitate de a atinge înțelegerea celorlalți. Pentru ascultători, acest lucru înseamnă păstrarea minții deschise și ascultarea cu empatie.

CHECKLIST: Probleme și soluții atunci când ai parte de distrageri în momentul livrării discursului

Problemă: A trece peste distrageri ( zumzete prin sală, noi întârziați )
Soluție: Fă o pauză până când distragerile se liniștesc

Problemă: Zgomot extern ( construcții )
Soluție: Mărește volumul vocii

Problemă: Distragere spontană ( un obiect care cade, un zgomot puternic brusc )
Soluție: Treci peste ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat

Votează