Frica de vorbit în public este una din cele mai mari fobii cunoscute la nivel global și este estimat că 3 din 4 oameni suferă de anxietate la un anumit nivel când vine vorba de vorbitul în public. În urma unui studiu canadian, s-a aflat că cele mai multe lucruri despre care se îngrijorează oamenii atunci când vorbesc în public sunt următoarele:

  • Tremurături, bâlbâituri și semne de anxietate;
  • Frica de a uita pe moment totul;
  • A face ceva rușinos;
  • Să nu fie capabil să continue să vorbească;
  • Să spună lucruri stupide care nu au niciun sens.

Problema care stă la baza tuturor acestor aspecte este frica de a fi evaluat nefavorabil de către ceilalți. A vorbi nu este o activitate foarte dificilă pentru mulți dintre noi și nu avem niciun fel de problemă în a vorbi față în faţă cu o persoană. De ce atunci când vorbim în fața unui public avem cu toții parte de frică și suntem îngroziți?

Frica de vorbit în public este o „frică condiționată” căpătată încă din copilărie – dacă a trebuit să faci ceva în fața unor oameni și ai eșuat, ai putea considera că toate audiențele sunt înfricoșătoare. Nu durează foarte mult pentru creier să ocolească situațiile periculoase, iar dacă acesta decide că a sta în fața unei audiențe este ceva înfricoșător, atunci poate fi foarte dificil ca această impresie să fie schimbată. Asocierile pe bază de frică sunt păstrate într-o mică parte a creierului nostru, acestea rămânând acolo pentru tot restul vieții.

Deci, ești un vorbitor în public „fricos” care nu se așteaptă ca vreodată să treacă peste anxietate. Poți totuși să înveți cum să împiedici acea anxietate și să începi să vorbești în public. Una din metode se numește desensibilizare – un proces în care te expui în mod repetat lucrului de care îți este frică ( în acest caz, o audiență ) în doze mici, ce pot fi controlate. De exemplu, ai putea să răspunzi unei întrebări pe zi la școală, timp de o săptămână, și apoi să încerci să ții o prezentare scurtă, de 2-5 minute.

O parte foarte importantă din acest proces constă în faptul că tu trebuie să realizezi că audiența ta nu-ți va face nimic. Ține minte că audiența nu poate vedea ce și cum gândești și, de fapt, nu poate vedea nici cât de emoționat ești. Îți spun un secret: în audiență s-ar putea să existe oameni chiar mai emotivi decât tine.

Cu cât te comporți mai confortabil în fața audienței, cu atât audiența îți va acorda mai mută atenție. Cea mai mare parte a comunicării este non-verbală: prin intermediul vocii, posturii și ai altor indicatori de încredere. Un sfat cu care îți recomand să te duci la luptă este următorul: „fake it until you make it” – sau comportă-te încrezător în fața unei audiențe și în curând totul va deveni natural. Poți practica acest lucru în fața unei oglinzi sau să te înregistrezi video, astfel încât să îți poți ajusta limbajul non-verbal.

Foarte mulți vorbitori în public preferă să se uite doar la câteva persoane din audiență care sunt așezate în locuri diferite ale încăperii ( acestea pot fi prieteni sau pur și simplu persoane care îți zâmbesc ). A privi în întreaga încăpere oferă audienței senzația că te conectezi cu aceasta și te va accepta mult mai mult.

În continuare vor urma cele 9 sfaturi despre care îți povesteam în titlul articolului. Am decis să le împart în trei categorii: înainte, în timpul și după discurs astfel încât să te poți pregăti cât mai bine și să scapi de frică cât mai repede.

Înainte de discurs

1. Repetă

Foarte mulți consideră că dacă au discursul în minte sau pe o coală de hârtie nu mai este necesară și repetarea acestuia. Ca un rezultat, discursurile acestora sau prezentările lor se termină cu foarte multe momente de liniște și creează o tensiune deloc necesară.

Cheia în repetare nu este a memora fiecare cuvânt cu cuvânt astfel încât să fii sigur că nu uiți o frază, ci a crea confort pentru momentul în care va trebui să susții discursul.

Repetă stând în picioare. Gesticulează ca și cum ai vorbi unei mulțimi. Practică pauze la segmentele importante. Cu cât ești ancorat mai bine de o modalitate ideală de susținere a discursului, cu atât repetiția te pregătește mai bine pentru discurs.

2. Totul ține de audiența ta

Există două întrebări care rămân în mintea audienței și anume „Eu cu ce mă aleg din asta?” și „Și ce?”, care de fapt reprezintă bariere mentale pentru tine ca orator.

Dacă reușești să „tratezi” aceste bariere mentale cu cât mai multă sinceritate, atât tu cât și audiența ta veți fi pe aceeași lungime de undă.

Prima întrebare vine cu două rezultate și anume ce câștigă audiența dacă te ascultă, sau ce pierde audiența dacă nu te ascultă. A doua întrebare are legătură cu relevanța discursului tău pentru audiență – cu cât conectezi mai bine punctele discursului între ele, cu atât va fi mai relevant pentru ei.

Pentru a găsi un răspuns la respectivele întrebări poți face două lucruri – să intervievezi audiența sau să „ghicești” inteligent.

sfaturi-frica-vorbit-public

Ești curios cum poți intervieva audiența fără să îi adresezi nicio întrebare? Este simplu. Încearcă să te pui în locul ei. Creează o listă cu 10 probabile întrebări care ți-ar putea fi adresate pe baza subiectului pe care îl vei aborda. Dacă titlul discursului tău ar fi „Dezvoltare Personală – Cum Să Evoluezi Cu Ajutorul Cititului”, întrebările ar putea fi ceva de genul:

  1. Cât de mult trebuie să citesc?
  2. De unde să îmi iau informația?
  3. Cât de des trebuie să citesc?
  4. Care sunt autorii care mă ajută cel mai mult?
  5. Ce este dezvoltarea personală?
  6. Care este legătura dintre dezvoltare personală și citit?
  7. De ce cititul influenţează dezvoltarea personală?
  8. Cum filtrăm ceea ce citim astfel încât timpul investit să fie cât mai eficient?
  9. Care sunt beneficiile cititului în afară de dezvoltarea personală?
  10. Ce altceva aș putea face pentru a mă dezvolta personal?

Și uite așa ai putea mulțumi undeva la 15-20% din audiența ta. Integrează răspunsuri ale întrebărilor respective în discursul tău și astfel te vei simți mai încrezător.

3. Regula celor 10 minute

Ce înseamnă acest lucru? Este foarte simplu și se aplică în principal prezentărilor de durată mai lungă. Decât să gândești toată prezentarea ca pe o simplă prezentare, gândește-o în alte prezentări mai mici, de câte 10 minute. Dacă ai o prezentare de 30 de minute, de fapt, ai putea avea 3 prezentări de 10 minute. Te va ajuta să vezi mult mai ușor ordinea în care elementele prezentării tale sunt aşezate.

Același principiu poate fi aplicat la un discurs de 5 minute. Din ce este discursul tău conceput? Început – cuprins – încheiere. Fiecare din acestea ce componente are? Definește-le cât mai bine și astfel vei putea avea discursul mult mai clar în minte.

4. Cunoaște-ți audiența înainte de toate

Mâine, la ora 10:00 ai de susținut discursul și ajungi la 9:30 pentru a-ți seta laptop-ul și alte dispozitive necesare. Audiența începe să apară încet, dar sigur. Ce faci?

Oprești videoproiectorul și îți verifici e-mail-urile? Verifici rețelele sociale să vezi ce poză interesantă a mai postat vecinul? Te duci și te ascunzi în baie astfel încât să nu mai poți susține discursul?

Gândește-te la faptul că toți oamenii care vor fi prezenți la discursul tău sunt cei mai importați oameni din oraș, ba chiar din țară, și trebuie să faci cea mai bună impresie pe care ai făcut-o vreodată. Trebuie să îi câștigi, să le câștigi încrederea și ei trebuie să te asculte pe tine.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să vezi oportunitatea dinaintea discursului și anume: vorbește cu cât mai mulți oameni care au ajuns mai devreme pentru că acei oameni cu care reușești să interacționezi în mod sigur îți vor zâmbi mai mult în timpul discursului decât restul.

În timpul discursului

5. Un limbaj al corpului deschis

Îndepărtează-te de podium sau de tablă sau de orice obiecte fizice din jurul tău. Apropie-te de audiență și simte-te cât mai confortabil. Nu-ți ascunde mâinile, nici nu le ține în buzunar. Lasă mâinile să te ajute în exprimarea lucrurilor pe care le spui și obișnuiește-te cu faptul că acestea fac parte din limbajul trupului. Da, toate acestea te vor face mai vulnerabil, însă așa cum spuneam în articolul precedent, vulnerabilitatea este bună. Nu-ți fie frică să fii deschis cu publicul tău. Empatizează și transmite energie.

6. Zâmbește

Nu e nimic plăcut în a privi o persoană încruntată cum vorbește. Ca audiență, te gândești în mod normal care sunt motivele pentru care o persoană care îți vorbește ar fi încruntată. Este nefericită? Nu este interesată de subiect? Este forțată să vorbească în public? A trecut printr-un moment prost de care ar trebui să-mi pese?

Și în timp ce toate aceste întrebări se află în mintea audienței tale, te întrebi de ce sunt dezorientați și nu sunt atenți.

Zâmbetul este probabil cea mai puțin băgată în seamă „tehnică” atunci când vine vorba de empatie și controlul audienței. Foarte mulți dintre noi suntem preocupați de transmiterea unei informații, încât uităm că trebuie să prezentăm, nu doar să transmitem.

7. Pauză și respiră

Da, ai dreptul la așa ceva. Nu ești o mașinărie de ținut discursuri.

Dacă ești oltean, așa cum sunt eu, ai tendința de a vorbi foarte repede și lumea fie nu înțelege efectiv ceea ce spui, fie crede că ești pe fugă și că vrei să scapi de acolo. Inspiră adânc, ia-ți momente de pauză și vorbește calm, ca și cum ai avea tot timpul la dispoziție.

A vorbi repede este perceput ca un mecanism de apărare care constă în faptul că nu știi exact ceea ce simți în legătură cu ceea ce spui. Dacă ai această problemă, întoarce-te la pasul #1 – Repetă. Probabil, unii vorbitori în public preferă să vorbească cât mai repede pentru că se tem de momentele de liniște.

După discurs

8. Reflectă

Există trei tipuri de discursuri pentru fiecare discurs pe care îl ai. Cel pe care îl practici, cel pe care îl susții, și cel pe care ți-ai dori să-l susții.

Pentru că există acel discurs pe care ți-ai fi dorit să-l susții, trebuie să investești timp să reflectezi. Fii sincer cu tine la aceste trei puncte: ce a fost bun la discursul tău, ce nu a funcționat la discursul tău și ce ar putea fi îmbunătățit?

Dacă ai prieteni de încredere în audiență, atunci pune-le și lor aceste trei întrebări.

9. Sărbătorește

Indiferent care ar fi fost rezultatul, ai trecut de ceea ce considerai a fi mai greu, și chiar ești în viață!

Vorbitul în public este precum sporturile extreme – nu pentru cei cu inima slabă. Și spun acest lucru știind că existe persoane care au făcut bungee jumping, iar când vine vorba de susținerea unui discurs în fața unui public, parcă cineva i-ar mânca de vii.

Ideea este că toate acele gânduri în legătură cu ce ar fi putut să ți se întâmple nu s-au materializat și ai trecut cu bine peste acest pas. Continuă și în mod sigur vei ajunge la succesul pe care ți-l dorești.

9 Sfaturi Pentru Depășirea Fricii De Vorbit În Public
5 din 2 voturi