Câteva greșeli precum „ăăă” nu îți vor strica prezentarea în cazul în care aceasta are un conținut de calitate. În schimb, există alte greșeli pe care le poți face și astfel, prezentarea sau discursul tău să ajungă să eșueze lamentabil. În cadrul acestui articol vom vorbi despre cele 6 „păcate” care îți vor ruina prezentarea.

Greșeala numărul #1: Lenea

Lenea este acțiunea „iubită” de aceia care nu se pregătesc pentru vorbitul în public.

Vorbitul în public, fie că este vorba de formal sau informal, este o activitate esențială care necesită efort. Cu toate acestea, marea majoritate a oamenilor nu depun niciun efort pentru a-și îmbunătăți abilitățile de vorbitor. În mod tragic, aceștia vor ajunge să treacă de la o prezentare slabă la alta.

Poți evita această greșeală prin următoarele acțiuni:

  • Înscrie-te la un curs de vorbit în public;
  • Citește cărți despre vorbit în public;
  • Citește bloguri despre vorbit în public;
  • Intră în Toastmasters sau un alt club de vorbitori local;
  • Studiază vorbitori de succes;
  • Angajează un coach.

Prin simplul fapt că citești acest articol depui efortul de a-ți îmbunătăți abilitățile de vorbitor în public.

greseli-vorbit-in-public

Greșeala numărul #2: Invidia

Invidia este caracterizată prin o convingere falsă cum că marii vorbitori sunt pur și simplu norocoși și s-au născut cu astfel de abilități de vorbitor în public.

Probabil ai auzit scuze precum următoarele, din partea persoanelor pe care le cunoști:

  • „Este atât de norocos! Este un vorbitor natural!”
  • „Este atât de ușor pentru el să vorbească în fața oamenilor.”
  • „Nu! Nu voi prezenta această propunere. Nu sunt un vorbitor în public!”

Oamenii care sunt invidioși pe abilitățile „naturale” ale celorlalți ar putea să folosească soluții deloc etice când vor trebui să stea în fața unui grup de oameni și să vorbească:

  • Fură povești și anecdote de la alții în loc să și le creeze pe ale lor;
  • Copiază slide-uri de la alții chiar dacă acestea nu se aplică prezentării lor;
  • Copiază stilul de prezentare al altora și își pierd autenticitatea.

Din cauza obiceiurilor nesănătoase precum acestea, vorbitorii suferă de o lipsă de încredere în propriile forțe. Ei cunosc poveștile, slider-urile și cuvintele care nu sunt ale lor, acest obicei nebunesc apărând în urma emoțiilor puternice pe care oricine le are la început.

Greșeala numărul #3: Dorința

Vorbitorul plin de dorință are tendința de a-și calma emoțiile prin aplicarea sfatului ( atât de comun și totodată teribil ) care spune că ar trebui să îți imaginezi audiența ca fiind dezbrăcată.

Te rog, nu-ți imagina audiența dezbrăcată, mai ales dacă eu sunt în audiența ta.

În teorie, a-ți imagina audiența dezbrăcată îi face pe ei să să pară că se simt la fel de vulnerabili ca și tine. Probabil te va ajuta pe moment, să treci peste o parte din emoțiile pe care le ai, însă nu te va ajuta să vorbești mai bine.

Mai probabil de atât, această „tehnică” te va distrage și îți vor bloca eforturile de a te conecta cu audiența. Ia în considerare următoarele întrebări: cât de ușor ți-ar fi să comunici ceva cu o însemnătate ridicată unei camere plină cu oameni dezbrăcați? Îi poți inspira? Imposibil!

Greșeala numărul #4: Lăcomia

Lăcomia este atinsă de acei vorbitori al căror motto este „mai mult înseamnă mai bine”.

Cât mai multe slide-uri, cât mai multe idei, cât mai multe exemple, cât mai multe informații, cât mai multe numere, cât mai multe detalii, cât mai multe cuvinte – oricât de mult se poate!

A integra tot materialul posibil în prezentarea ta și apoi să treci foarte rapid prin întregul amalgam de informație este o acțiune defectuoasă, în ciuda faptului că tu ai intenționa să oferi cât mai multă valoare. Mai mult este ( de obicei ) mai rău, nu mai bine. Oamenii au o capacitate limitată când vine vorba de absorbirea informațiilor, iar supraîncărcarea acestei capacități le va reduce abilitatea de a absorbi orice în mod general. Cantitatea nu este un înlocuitor pentru calitate.

Este mult mai bine ca în cadrul prezentării tale să te concentrezi pe nucleul mesajului, să alegi doar câteva elemente care îți susțin materialul cel mai bine și să vorbești la un ritm rezonabil. Orice alt material consideri că este necesar, printează-l și oferă-l audienței la sfârșitul prezentării.

De asemenea, lăcomia apare și atunci când un vorbitor trece de timpul acordat. Acest lucru încalcă contractul nescris pe care l-ai făcut cu audiența, depășirea timpului nefiind apreciată de audiență. Dacă depășești timpul, încăperea se va umple de emoții negative, oamenii devenind sceptici în legătură cu experiența pe care o ai.

Greșeala numărul #5: Mânia

Mânia sau furia necontrolată este acțiunea unui vorbitor care soluționează problemele în cea mai groaznică modalitate posibilă.

Ca un vorbitor, ar trebui întotdeauna să rămâi în control. Indiferent de cât de rea este prezentarea ta, trebuie să îți menţii în continuare calmul. Nu lăsa frustrările să te provoace:

  • Când faci o greșeală ( chiar și una mare ), rezistă dorinței de a atrage și mai multă atenție asupra ei;
  • Când un membru al audienței deranjează oamenii din jurul său, rezistă dorinței de a rezolva problema cu sarcasm;
  • Când logistica se strică, nu da vina pe organizatori sau pe oricine altcineva. În schimb, continuă prezentarea fără logistică.

A deveni furios – fie cu privire la propria persoană, la adresa unei persoane din audiență sau la un alt factor – este unul din cele mai urâte lucruri pe care le poți face. Audiența se va simți inconfortabilă și credibilitatea ta va fi distrusă.

Greșeala numărul #6: Mândria

Mândria este „calitatea” unui vorbitor care consideră că vorbitul în public este despre el:

  • Nu este niciodată vorba despre tine;
  • Nu este niciodată vorba despre lucrurile impresionante pe care consideri că le-ai făcut. Atât timp cât nu ești Bill Gates sau nu ai atins măcar jumătate din succesul lui, atunci lucrurile pe care le consideri impresionante s-ar putea să nu fie conform așteptărilor tale;
  • Nu este niciodată vorba despre slide-urile tale mirifice și despre chart-urile sub formă de plăcintă expuse acolo.

[Tweet “Vorbitul în public este întotdeauna despre audiență și despre mesajul pe care dorești să-l transmiți. “]

A eșua în a pune audiența pe primul loc, va distruge orice prezentare. Va trebui să faci o analiza a audienței pentru a vedea cum poți să structurezi mai bine mesajul astfel încât audiența să-l poată înțelege.

Vei trece peste această greșeală prin analiza prezentării din punctul de vedere al audienței.

6 Greșeli Care Îți Pot Ruina Prezentarea
5 din 1 voturi