A sosit partea a doua a articolului, iar dacă în prima parte, care a fost publicată ieri, vorbeam despre lipsa de entuziasm, gesturile care distrag și lipsa de concentrare ca bariere în comunicare, astăzi vom continua lista cu felul în care folosim PowerPoint, cuvintele de legătură și lipsa contactului vizual.

Bariera #4 – Folosirea PowerPoint ca o cârjă

PowerPoint nu a fost conceput pentru a fi folosit de tine pe post de notițe. Scopul acestei unelte este de a consolida mesajul pe care tu îl transmiți, prin prisma unor elemente vizuale precum imagini, grafice, diagrame, videoclipuri și așa mai departe.

Cum să eviţi această barieră? Simplu! Concepe elemente vizuale, nu slide-uri pline de cuvinte.

Felul în care concepi elementele vizuale ale prezentării tale va determina abilitatea de a sta conectat cu ascultătorul:

  • Crează slide-uri PowerPoint cu mai multe imagini și mai puține cuvinte;
  • Întreabă-te „De ce folosesc acest slide?” pentru fiecare slide în parte;
  • Identifică felul în care slide-urile tale PowerPoint consolidează cel mai bine mesajul, în funcție de următoarele criterii:
    • Așteptările și nevoile audienței;
    • Experiența și nivelul de cunoștințe ale audienței;
    • Obiective;
    • Timpul alocat;
    • Numărul de participanți.
  • Păstrează detaliile pentru handout-uri. Ascultătorii vor aprecia o abordare conversațională cu interacțiune între tine și ei;
  • Stai departe de utilizarea în exces a calculatorului. Dacă ești mereu lângă mouse și la fiecare 10 secunde apeși click, în mod sigur nu se vor mai concentra pe mesaj, ba chiar este posibil să înceapă să se simtă frustrați pentru că nu le acorzi atenție;
  • Dacă ai folosit PowerPoint pentru mai mult de 6 luni, este timpul să faci o schimbare;
  • Încetează să nu le mai acorzi atenție membrilor audienței tale pentru că discuți cu elementele vizuale de pe slide-uri. Vorbește doar atunci când vezi ochii audienței tale. Fă o pauză când indici un anumit element vizual, însă întotdeauna rămâi conectat la audiența ta.

bariere-in-comunicare-p2

Bariera #5 – Folosirea cuvintelor de legătură

Cuvintele de legătură care reprezintă o barieră în comunicare sunt următoarele: mmmm, ăăăăă, aaaaa, ââââ. Partea interesantă este că nu am văzut la niciun vorbitor bine pregătit astfel de cuvinte de legătură.

Cum să eviți această barieră? Simplu! Elimină cuvintele de legătură sau pregătește-te mai bine!

Vei avea parte de următoarele beneficii:

  • Ajungi să transmiți mesajul fără bâlbâieli;
  • Lipsa cuvintelor respective de legătură arată ca o gură proaspătă de aer;
  • Captezi atenția audienței;
  • Ai control asupra mesajului transmis.

De asemenea, sunt beneficii și pentru membrii audienței:

  • Audiența va asculta, înțelege și răspunde;
  • Audiența va acționa la ceea ce tu spui.

Bariera #6 – Lipsa contactului vizual

Singura modalitate prin care poți construi o relație este prin intermediul încrederii. Atunci când uiți ceea ce ar trebui să zici, te vei uita pe tavan, în podea, la slide-urile tale sau oriunde altundeva numai nu la ascultători.

Cum să eviți această barieră? Simplu! Păstrează contactul vizual cu audiența.

Atunci când vorbești la mai mult de două persoane, fă contact vizual cu o singură persoană până la sfârșitul unei propoziții. Fă o pauză cât timp faci tranziția la o altă persoană și continuă-ți ideea.

Atunci când repeți, pune-i pe cei care te ascultă să îți ofere feedback imediat, în cazul în care observă că te uiți în altă parte.

Votează