De-a lungul vieții vei ajunge cu siguranță să vorbești în fața unui grup de oameni, și chiar dacă nu ai un obiectiv din a face o meserie din asta, sunt câteva abilități pe care ar trebui să ți le dezvolți pentru a te asigura că nu dai greș. De asemenea, aceste abilități nu-ți folosesc doar în cadrul prezentărilor, ci și în viața de zi cu zi, fiindu-ți benefice în foarte multe domenii de muncă.

Fiecare vorbitor în public ar trebui să aibă capacitatea de a face următoarele lucruri, pe care ar trebui și tu să ți le dezvolți:

  1. Cercetare pe un subiect anume – vorbitorii buni rămân la ceea ce știu. Vorbitorii extraordinari fac cercetarea de care au nevoie pentru a-și transmite mesajul.
  2. Concentrare – ajută-ți audiența să-ți înțeleagă mesajul prin simplul fapt că se concentrează asupra lui. Povești, umor sau alte informații ce ar trebui să conecteze audiența la nucleul mesajului. Orice ce nu ar trebui să fie editat.
  3. Organizarea ideilor într-un mod logic – o prezentare foarte bine organizată poate fi absorbită cu un efort mental foarte mic.
  4. Folosește citate, date, statistici – nu folosi aceste lucruri doar de dragul de a le folosi, ci folosește-le pentru a întări mesajul și ideile pe care le transmiți.
  5. Folosește metafore – acestea au capacitatea de a face înțelegerea mesajului mult mai agreabilă într-un fel în care, adesea, limbajul comun nu o poate face.
  6. Spune o poveste – toată lumea iubește poveștile. Ideile pe care le decorezi cu câteva povești sunt mult mai ușor de reținut.
  7. Începe puternic și termină și mai puternic – conținutul prezentării tale trebuie să fie și el puternic, însă marea majoritate a audienței va reține primele și ultimele tale cuvinte.
  8. Adaugă umor – să știi când să folosești umorul este esențial. La fel este și dezvoltarea acestuia pentru folosirea umorului în scopul împuternicirii discursului.
  9. Variază-ți tonul, volumul și ritmul vocal – o voce monotonă este precum niște unghii ce se lovesc de o bancă.
  10. Accentuează cuvintele cu gesturile – gesturile ar trebui să vină în completarea cuvintelor în armonie. Spune-le cât de mare animalul tău de companie era și arată-le cu ajutorul mâinilor.
  11. Utilizează spații tridimensionale – prin simplul fapt că stai lângă pupitru, te va limita din punct de vedere energetic și pasiunea ta nu va putea fi observată mai deloc. Uită de notițe, uită de pupitru. Fii tu! Fii energic!
  12. Complementează cuvintele cu elemente vizuale – elementele vizuale ar trebui să facă mesajul mult mai clar, însă acestea nu ar trebui să fie mesajul în sine.
  13. Analizează-ți audiența – livrează un mesaj în felul în care audiența îl dorește sau îl felul în care aceasta are nevoie de el.
  14. Conectează-te cu audiența – contactul vizual este primul pas. Țintește în a convinge audiența să-și spună „Acest vorbitor este la fel ca mine” și cu cât ajunge audiența la concluzia aceasta mai repede, cu atât mai bine.
  15. Interacționează cu audiența – pune întrebări și arată că îți pasă de răspunsuri. Solicită voluntari. Fă din prezentarea ta un dialog.
  16. Ține sesiuni de Q&A – nu fiecare oportunitate de a vorbi în public are alocat un timp pentru întrebări și răspunsuri, însă ar trebui să înțelegi cum să conduci o astfel de sesiune. Dacă există timp, folosește-te de sesiunile de Q&A pentru a întări impresia că tu ești un expert, nu ( doar ) un vorbitor.
  17. Facilitează o discuție – posibil ca nici pentru acest lucru să nu fie îndeajuns de mult timp, însă ar trebui să cunoști cum să captivezi audiența în cadrul unei discuții.
  18. Nu te lăsa limitat de timp – indiferent că ai 2 minute sau 45 de minute, ar trebui să îți personalizezi prezentarea pe timpul alocat și să respecți oamenii care te ascultă prin a nu depăși timpul respectiv.
  19. Construiește o introducție – asigură-te că conținutul prezentării tale este prins foarte ușor de audiență prin simplul fapt că ai o introducere care să te facă să te duci către asta.
  20. Arată că ai încredere în tine – acest lucru poate fi dificil uneori de atins, însă este foarte ușor pentru audiență să-l simtă.
  21. Tratează problemele neașteptate fără prea multă agitație – poate că luminile nu vor mai funcționa, poate că proiectorul va muri, însă asigură-te că ai un plan pentru fiecare situație neplăcută.
  22. Caută și folosește feedback – înțelege că nici prezentarea, nici prezentatorul ( adică tu ) nu au cum să fie perfecte. Țintește către o îmbunătățire permanentă și înțelege că cea mai bună cale prin care să te poți îmbunătăți este să soliciți feedback de la cât mai mulți participanți.
  23. Acționează și vorbește etic – din moment ce fricile de vorbit în public sunt atât de comune, realizează că puterea pe care o deți este una foarte mare și folosește această putere cât mai responsabil.

Am omis vreo abilitate? Consideri că toate acestea sunt esențiale? Exprimă-ți părerea în zona de comentarii, puțin mai jos.

Votează