De ce 21 gânduri despre alergare? Simplu, pentru că doar ce am participat la Semi Maratonul Internațional București, primul din viața mea, și consider că am câteva lucruri de spus care să-i ajute în special pe cei care doresc să se apuce de alergat la un alt nivel.

Anul trecut, în Octombrie, reușeam să termin Maratonul, tot internațional, tot de la București, cu doar 3 luni de antrenament. Am fost foarte fericit și mulțumit de realizarea mea de atunci, însă nu am stat să trec pe hârtie ideile importante cu care am rămas în urma experienței. Oricum nu realizasem imediat beneficiile alergatului, însă acest lucru este mai puțin relevant. Acum cred că pot să împărtășesc cu tine câteva idei.

semi-maraton-fii-optimist1. Orice alergare are beneficiile ei

Trezit dimineața, răsărit, aer curat, sănătate și multe altele. Acestea sunt câteva dintre beneficiile de care ai parte din momentul în care decizi că vei ieși să alergi regulat. Probabil ți se pare imposibil să te trezești de dimineață, de la ora 5:00, pentru a prinde răsăritul soarelui în timp ce alergi. Și mie mi s-a părut, pentru că mă trezeam în jurul orei 8 de obicei, însă posibilul apare în momentul în care se întâmplă imposibilul.

2. Alergatul îți definește limitele încăpățânării

Niciodată nu o să știi cât de încăpățânat ești și cu toate acestea alergatul parcă te face să înțelegi. În cazul meu s-a întâmplat să mă accidentez din cauza încăpățânării mele și să stau pe bară o lună. A fost o lună groaznică în care nu eram capabil să fac nicio mișcare și abia mă dădeam jos din pat. Îmi doream să alerg din nou, pentru că eram încăpățânat și știam că pot să alerg mai repede, însă accidentarea m-a făcut să-mi moderez încăpățânarea.

3. Muzica în doze mici și dese ajută enorm

Până recent consideram că dacă am muzică în continuu în căști voi alerga mult mai ușor, însă se pare că m-am înșelat. La semi maraton nu am avut căștile cu mine pentru că doar ce mi se stricaseră, iar toată muzica de care am avut parte era cea de pe margine, odată la câțiva km. Când nu era muzică, mă simţeam normal, nu aveam nicio problemă. Însă la fiecare 2-3 km când se auzea muzica, simțeam cum am parte de o doză extraordinar de mare de energie.

Îți recomand ca data viitoare când ieși la alergat, să asculți câte o melodie la fiecare 15-20 minute.

4. Oboseala este întâi mentală, apoi fizică

Niciodată nu obosești fizic în prima parte a cursei, mai ales dacă ai antrenament, însă oboseala mentală apare. Este posibil ca după primii km să te saturi de alergat pentru că nu-ți place traseul sau pentru că nu ai parte de un anumit lucru cu care erai obișnuit. Și odată cu oboseala mentală, apare plictiseala.

5. Plictiseala este rezultat al lipsei imaginației

Cred că mai toți oamenii cu care am vorbit spuneau că au renunțat la alergat pentru că se plictiseau. Consider că plictiseala este rezultatul lipsei imaginației și apare atunci când traseul este unul monoton, când mediul din jurul tău este același cu care erai obișnuit, când ești sătul pentru că totul este exact așa cum îl știai. Pentru a scăpa de plictiseala apelează la imaginație și creativitate și desenează mental noi elemente pe traseu. Fă cât mai multe asocieri și totul ți se va părea mult mai amuzant.

6. Orice persoană cunoscută te încărcă cu energie

O conștientizasem de mult, însă recent am rămas uimit de cât de bine funcționează. Eram la km 14 la Semi Maratonul Internațional București (cei care cunosc traseul știu ce înseamnă asta) și eram destul de plictisit. În momentul acela îl văd pe Andrei Roșu cum aleargă către linia de sosire (el mai avea 100-200 de metri) și trăgea tare pentru a scoate sub o oră și jumătate. Nu doar simplul fapt că am văzut o persoană cunoscută m-a făcut să mă energizez, însă datorită faptului că l-am văzut că muncea atât de mult m-a făcut să continui să alerg la același ritm ca până atunci.

7. Aleargă cu picioarele, apoi cu mintea

Sau reformulând, pot spune că ar trebui ca atunci când obosim să folosim mintea pentru a continua alergarea. Durerea apare mereu, însă dacă atunci când apare durerea renunți, tot efortul depus până în acel moment va fi egal cu zero. De obicei, alergarea mentală are loc în ultimul sfert din cursă și în mod sigur este un lucru pentru care trebuie să te antrenezi. Astfel că, în alergările tale săptămânale trebuie să continui să alergi după ce apare oboseala.

8. A alerga singur înseamnă a renunța mai ușor

Aici lucrurile stau simplu: alergi cu mai multe persoane, o să ai cu cine să stai de vorbă, o să aibă cine să te susțină și să te motiveze, o să aibă cine să fie alături de tine în cazul în care vrei să renunți. Dacă ești singur, toată motivația cu care ar fi responsabilă cealaltă persoană va deveni responsabilitatea ta.

9. Alergatul te ajută să te cunoști

Performanțele îți sunt definite de nivelul la care te cunoști pe tine însuți. Alergatul te ajută să îți dai seama cât de mult efort ești în stare să depui și în ce perioadă de timp, atât mental cât și fizic, apoi cu informațiile respective ajungând să îți cunoști randamentul în cam orice alt domeniu de activitate.

10. Primii 5km sunt o barieră la fel de mare precum Marele Zid Chinezesc

Din punctul meu de vedere, primii 5km sunt cei mai plictisitori pentru cei ce se plictisesc repede, cei mai dificili pentru cei ce obosesc repede și cei mai frustranți pentru cei ce aleargă singuri. Mereu când alerg pun accentul pe priveliștea de lângă mine și prin prisma ei mă încarc cu energie. Dacă locuiești în oraș, în primii 5km nu vei reuși să ajungi într-o zonă în care nu ai mai fost până atunci, nu reușești nici măcar să ieși din oraș. Tocmai din acest motiv și comparația cu Marele Zid Chinezesc și tot din același motiv consider că alergările încep să fie interesante de la 10km în sus.

11. Înveți că obiectivele sunt mai ușor de atins cu un plan

Am mai spus-o de câteva ori – atunci când m-am antrenat pentru maratonul de anul trecut, în urma planului pe care mi-l făcusem pe Asics, am ajuns să alerg 10km după două săptămâni. Dacă nu era planul, în mod sigur dura mai mult, mult mai mult. Astfel că, am ajuns să îmi setez obiectivele mult mai ușor și să le ating mult mai ușor.

12. Alergatul înseamnă perseverență

Știi momentul acela în care nu mai poți să alergi? Nu neapărat pentru că ai obosit, ci pentru că ai un omuleț în minte care îți spune să te oprești. Dacă reușești să bați omulețul acela, atunci ți-ai depășit o limită. Cu fiecare limită pe care o depășim, ne dezvoltăm latura perseverenței și ajungem să fim mai muncitori decât de obicei.

13. Ai parte de un boost de încredere în tine extraordinar

Știi ce se spune despre lideri la nivel global, nu? Că reprezintă 1% din populație. Același lucru îl pot spune și despre maratoniști pentru că, la nivel global, numărul celor care au reușit să alerge un maraton este de 1%, iar acest lucru mă face să mă simt mult mai bine în pielea mea, mă face să am mai multă încredere în mine.

14. Experiențe extraordinare

Alerg la nivelul actual de aproximativ un an de zile și pot spune că am avut parte de destule experiențe. Una din cele mai grozave a fost să ies din oraș (Craiova) și să mă duc către un altul (Podari) împreună cu încă un prieten. Și a fost extraordinar, pentru că priveliștea de care am avut parte a fost extraordinară.
PS: alergarea respectivă a fost doar de 20km. Mă gândesc unde aș putea ajunge cu 40-60km.

15. Alergatul îți dezvoltă bunul simț și te civilizează

Din nou, un lucru pe care l-am conștientizat recent, după ce m-am uitat prin puținele poze pe care le-am făcut la semi maraton. Eram la start, eram înghesuiți și cu toate acestea nimeni nu se împingea. Și cu toate că ai senzația că după ce se dă startul lumea o să se calce în picioare, nu s-a întâmplat așa. De asemenea, nici pe traseu n-am văzut oameni cu atitudine și comportament negative. Eram oameni cu pasiuni și scopuri comune.

16. Dacă nu ai colecționat niciodată ceva, acum ai posibilitatea

Amuzant este atunci când le spui prietenilor că te duci să alergi și că mai dai și bani, fără ca tu să câștigi nimic. Și prietenii se miră și nu înțeleg. Văzându-le reacția, am decis să mă numesc colecționar. Ce fel de colecționar? Păi colecționar de medalii, tricouri și numere de participare.

17. Efortul depus este direct proporţional cu senzația de satisfacție

Momentul acela în care ajungi la linia de sosire este momentul orgasmic. Și cu toate că pe hârtie acela pare să fie deznodământul, pentru un alergător acela este de fapt punctul culminant. Tot efortul depus și toată oboseala nu se mai simt și în schimb ai parte de mult entuziasm și fericire. Este sentimentul care te face să vrei să alergi din nou și din nou.

18. Dacă multe altele au dat greș, descoperi că alergatul este o metodă prin care poți să slăbești

Înainte să mă apuc de alergare eram mai dolofan. Pot spune că mâncam și mult mai multe tâmpenii, însă acum nu am renunțat la toate. Cu toate acestea, alergatul este singura metodă prin care am reușit să slăbesc, după ce am încercat multe altele. De exemplu, mă duceam la sală, plăteam pentru o lună, și după două săptămâni renunțam pentru că mă plictiseam.

19. Descoperi că apa este, de fapt, cea mai bună băutură

Ultima dată când am băut pepsi a fost acum jumătate de an când din cauza pepsiului mi s-a făcut rău în timp ce alergam. Din momentul respectiv am renunțat de tot la băuturi carbogazoase și în mare parte beau doar apă sau ceai de plante.

20. Înveți să investești timp și energie așa cum trebuie

Alergatul te învață că timpul îți este limitat iar cantitatea de energie pe care o aloci timpului respectiv este și ea limitată. Astfel că, după ce devii conștient de acest lucru, începi să investești mult mai responsabil energie și timp în activitățile din viața de zi cu zi.

21. Fii curios și descoperă

Alergatul te va face curios, iar acesta este îndemnul cu care termin și eu acest articol. Fii curios și în urma curiozității doreşte-ţi să ajungi singur la concluzii precum ale mele. Dacă doar citeşti ce scriu ceilalți nu vei ajunge să simți ce înseamnă cu adevărat activitatea respectivă.

21 de gânduri despre alergare
4.33 din 3 voturi