Aud oameni care se plâng că nu au încredere în ei. Tot ei sunt foarte supărați pentru că nu știu ce ar trebui să facă astfel încât să aibă mai multă încredere în ei.

Ei bine, când vine vorba de încrederea în propriile forțe, ar trebui să ai în vedere următoarea regulă generală: încrederea se manifestă în mod specific și sunt activități în care o avem și activități în care ea lipsește.

Din cauza fricii de a sări cu parașuta poți afirma că nu ai încredere în tine. Însă, de fapt, nu ai încredere în tine când vine vorba de săritul cu parașuta.

emotii-negative-incredere-in-tine

Prima emoție negativă: frica.

De cele mai multe ori nu ai încredere în tine pentru că ți-e frică să faci un lucru. Nu vei căpăta încredere să vorbești în public, în fața a 100 de oameni, pentru că ți-e frică să faci asta.

Însă, așa cum spuneam într-un articol anterior, teama este un alt tip de emoție și trebuie tratat ca atare.

Înțelege că frica e o emoție naturală.

Poate ți s-a spus până acum că nu ar trebui să-ți fie frică. Ei bine, e o mare tâmpenie.

De-a lungul timpului, frica ne-a ținut departe de pericole și ne-a ajutat să supraviețuim. Dacă nu ne-ar fi fost frică, probabil ne-ar fi mâncat dinozaurii, ne-ar fi mușcat șerpii și am fi sărit în cap de pe cele mai înalte stânci.

Așadar, frica trebuie înțeleasă. Iar pentru a o putea înțelege, trebuie conștientizată.

În momentele în care ți-e frică, ce faci? Ei bine, cel mai probabil te panichezi. Acel moment de panică este momentul în care ai nevoie de concentrare pentru că trebuie să înțelegi ce se întâmplă cu tine.

Și, eventual, să-ți adresezi câteva întrebări:

  • Ce anume mi-a cauzat frica?
  • De ce simt teamă în acest context?
  • Ce pot face pentru a reduce sentimentul te teamă astfel încât să îmi pot continua activitatea și atinge obiectivele?

Dacă ești o persoană fricoasă, care trece des prin momente de teamă, îți recomand să nu te gândești la aceste întrebări. Pentru simplul fapt că al tău creier s-ar putea să se blocheze atât de tare încât să uite orice informație.

În schimb, uite un lucru mult mai simplu pe care ai putea să-l faci.

Scrie pe o coală de hârtie întrebările de mai sus și poartă la tine coala respectivă de hârtie. Când sentimentul de teamă va apărea, oprește-te pentru o secundă. Scoate coala de hârtie, citește întrebările pe rând și încearcă să găsești răspunsuri.

Revenind la exemplul cu parașuta, voi face o paralelă.

Dacă te pricepi la gătit, atunci vei spune că știi să gătești, în loc să spui că ai încredere în tine. Și uite așa apare ce-a de-a doua emoție negativă: rușinea.

A doua emoție negativă: rușinea.

Ni s-a spus de atât de multe ori să stăm în banca noastră. Ni s-a spus să nu ne mândrim cu lucrurile cu care le facem. Ba chiar ne-au fost administrate pedepse când făceam ceva ce nu ar fi trebuit făcut.

Și am ajuns să știm că suntem buni la ceva, însă asta să nu conteze mai deloc.

Așadar, am ajuns să știm să gătim, să desenăm, să pictăm, și în general să ne facem treaba foarte bine, fără ca măcar să ne simțim mândri de propriile abilități.

Și dacă mândri nu suntem, nu apare nici satisfacție. Iar dacă satisfacție nu este, nu va fi nici încredere.

Cel mai puternic sentiment de încredere apare mereu în următorul context: atunci când faci un lucru nou și-l duci la capăt conform așteptărilor tale.

Ei bine, ca să faci un lucru nou și să-l faci bine, trebuie să nu lași frica să intervină.

Astfel, frica și rușinea sunt două emoții puternic conectate.

Ce ai putea face pentru a reduce intensitatea celor două emoții și să-ți consolidezi încrederea în propriile forțe?

Laudă-te.

Fii mândru de realizările tale.

Implică-i pe ceilalți în realizările tale.

Fă-i să înțeleagă cât de bine te pricepi la ceea ce faci.

BONUS: Importanța feedback-ului

Atunci când vine vorba de încrederea în propriile forțe, sunt două metode prin care o putem consolida.

/1 Ignorăm tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru

Ei bine, asta-i metoda cea mai dificilă și, cel mai probabil, vei ajunge să crezi că ești nebun.

Ca să ai încredere în propria persoană poți să-i ignori pe toți din jurul tău și să îți asculți doar propriile gânduri. Să ții cont doar de ceea ce tu spui și să îți dai singur feedback.

Dacă ai terminat un proiect, nu te duci repede la mama s-o întrebi dacă ai folosit culorile care trebuie, ci te analizezi singur.

Este foarte dificil pentru că trebuie să fii conștient de tine, să știi de ce ești capabil și totodată trebuie să fii în stare să te critici.

/2 Strângi feedback de la cei din jur

Asta-i metoda cu care am fost învățați. Este cea mai simplă metodă și totodată cea mai riscantă.

Este simplă pentru că tot ce trebuie să faci este să-i întrebi pe cei din jurul tău ce părere ai despre activitățile pe care le întreprinzi.

Este riscantă pentru că, la un moment dat, părerile celorlalți s-ar putea să fie diferite de părerea ta. În mod sigur se va întâmpla asta.

Și cu cât vei primi mai multe păreri diferite de propria părere, cu atât vei avea mai mult tendința să îți convertești ideile, perspectivele și gândurile pentru a luat feedback pozitiv de la ceilalți.

Totodată, feedback-ul celorlalți poate fi dăunător.

Vei ajunge să ții atât de mult cont de părerea celorlalți încât îți vei ancora încrederea în propriile forțe în perspectivele și realitatea celorlalți. Acela va fi un moment de debusolare, în care s-ar putea să nu mai știi cine ești și, în care, vei depinde foarte mult de ceilalți.

Cu toate că prima metodă este mult mai dificilă, o recomand.

Fii puternic și ai încredere în ideile tale, chiar dacă nu rezonează nimeni cu ele și chiar dacă nimeni nu-ți spune că sunt așa cum ai vrea tu să fie. Poate că la început ideile tale nu sunt cele mai bune, însă, în timp, vei învăța să-ți folosești ideile pentru a ajuta oamenii din jurul tău.

Mereu alături de tine când nu ai îndeajuns de multă forță să zâmbești,
David

2 emoții negative care nu te lasă să ai încredere în tine
5 din 11 voturi